NewsMachine har tagit fram statistik över bolagen på OMX30 med störst genomslag i medierna under det senaste året.

 – Det finns en tydlig skillnad mellan b2b och b2c-företag där de som har varumärken som vänder sig till konsumenter synts betydligt mer. I fallet Volvo syns naturligtvis både Volvo personvagnar som inte är noterade och Volvo Lastvagnar som är det eftersom det är varumärkenas medienärvaro som mäts, kommenterar NewsMachines analyschef Henrik Zettergren.

En titt på Volvo jämfört med AstraZeneca visar dessutom att Volvo legat någorlunda jämnt under det senaste året medan AstraZenecas mediegenomslag stigit brant under den senaste tidens uppmärksamhet.

– I början av 2020 var AstraZeneca ju knappt synliga alls. Dessutom är alla storbankerna ständigt väldigt synliga i media. Dels beror det på att de ofta förekommer i rapporteringen kring börsen men i några fall är det ju skandaler som uppmärksammas i samband med utredningar och annat, säger Henrik Zettergren och konstaterar:

– Investor ligger kanske lite oväntat högt för ett företag utan några egna produkter.


NewsMachine AB är ett oberoende omvärldsbevakningsföretag med fokus på webbaserade nyheter.


Kontakt


Peter Braroe

VD

peter.braroe@newsmachine.com

08-46 50 53 00

08-46 50 53 07

0708-750 991

Henrik Zettergren

Analyschef

henrik.zettergren@newsmachine.com

0705-989 449