På bara en vecka har World Animal Protection samlat in över 110 000 underskrifter i Europa för att få stopp på en av Spaniens mest groteska tjurfestivaler. Den är planerad att äga rum i morgon kväll, lördag 14 november.

I den lilla spanska medeltidsstaden Medinaceli, en timmas körväg från Madrid, utspelar sig under denna helg ett groteskt scenario. Lördag kväll samlas stadens uppklädda invånare på det centrala torget som dagen till ära är omgjord till en liten inhägnad arena. Där tänder man eld på tjuren och folk jublar.

Tjuren leds in i en eldring på stadens torg. Den binds fast och på hornen får den lättantändligt material som är indränkt med brännbara kemikalier. Man tänder eld på materialet och den skräckslagna tjuren släpps lös medan lågorna slår upp runt dess huvud. Under tiden jublar åskådarna och några springer in för att utmana och hetsa det stora djuret.

Den brutala festivalen måste stoppas

Det grymma scenariot är en del av festivalen Toro de Jubilo, som äger rum varje år i november. World Animal Protection vill få stopp på det uppenbara djurplågeriet och har kontaktat borgmästaren i Medinaceli med en vädjan om att stoppa tjurfestivalen. Senare idag kommer underskrifterna från namninsamlingen att överlämnas till borgmästaren.

”Vi är fullständigt mållösa över att man år 2015 plågar oskyldiga djur på detta brutala och otidsenliga sätt. Nu hoppas vi att borgmästaren lyssnar – över 110 000 människor i Europa har på bara några dagar skrivit under, varav runt 30 000 i Sverige. Det visar att vi är många som inte accepterar den här typen av brutala evenemang på djurs bekostnad ”, säger Elisabeth Tjärnström, sakkunnig och programansvarig på World Animal Protection Sverige.

Foto: ZUMA Press, Inc. / Alamy Stock Photo.

Vi är en av världens största djurskyddsorganisationer och arbetar målinriktat för att stoppa djurplågeri i hela världen. Vi har samarbete med organisationer, företag och enskilda runt hela världen och är rådgivare åt FN, EU, regeringar och myndigheter. Vi är insatta i djurskyddsfrågor, såväl i Sverige som globalt. Våra arbetsområden är djur i samhällen, främst hemlösa hundar och arbetsdjur, lantbruksdjur, katastrofdrabbade djur och vilda djur.

Lise-Lott Alsenius

lise-lottalsenius@worldanimalprotection.se