I dag överlämnar den internationella djurskyddsorganisationen World Animal Protection en namninsamling med över 212 000 underskrifter, varav 24 000 från Sverige, till Thailands ansvariga myndighet DNP. Detta för att stoppa öppnandet av en turistattraktion där tigrar riskerar att utsättas för fruktansvärt djurplågeri, illegal handel och avel.

Förra året stängdes det ökända Tigertemplet i Thailand efter att polisen gjort en räd och funnit dussintals döda tigerungar och hundratals tigerdelar. De kvarvarande 147 tigrarna konfiskerades och tas nu om hand av den ansvariga myndigheten DNP.

Tigertemplet var en populär turistattraktion, även bland svenskar.

-Turisterna ser inte baksidan av verksamheten. De ser inte allt det lidande som tigrar utsätts för inom sådana här verksamheter.  Att stänga anläggningen var helt rätt, säger Roger Pettersson, generalsekreterare för World Animal Protection Sverige.

World Animal Protection har bildbevis på att Tigertemplets ägare Golden Tiger Co Ltd håller på att bygga en ny anläggning. Företaget har fått ett tillfälligt tillstånd för att fungera som djurpark.

-Verksamheten som fick stängas efter polisens räd håller på att återuppstå. Tigrar riskerar att utsätts för lidande återigen. Svenska thailandsturister kommer att mötas av en verksamhet som vilar på djurplågeri, hävdar Roger Pettersson. Jag är stolt och tacksam över att över 24 000 svenskar har skrivit under.

-Den här typen av verksamhet, som bygger på att turister inte ska få reda på helheten om vad djur utsätts för och lockar dem att lägga pengar på något som vilar på djurplågeri, måste upphöra, säger Roger Pettersson och tillägger att han ger svenska turister rådet att inte besöka platser där vilda djur utnyttjas för underhållning.

Läs mer om namninsamlingen här: https://www.worldanimalprotection.se/nyheter/oron-vaxer-nar-nya-tigertemplet-byggs-och-kan-oppna-inom-kort

Läs mer om World Animal Protections arbete för vilda djur som turistunderhållning:  https://www.worldanimalprotection.se/wildlife-not-entertainers

Vi är en av världens största djurskyddsorganisationer och arbetar målinriktat för att stoppa djurplågeri i hela världen. Vi har samarbete med organisationer, företag och enskilda runt hela världen och är rådgivare åt FN, EU, regeringar och myndigheter. Vi är insatta i djurskyddsfrågor, såväl i Sverige som globalt. Våra arbetsområden är djur i samhällen, främst hemlösa hundar och arbetsdjur, lantbruksdjur, katastrofdrabbade djur och vilda djur.

Lise-Lott Alsenius

lise-lottalsenius@worldanimalprotection.se