Region Gotland/Malin Ericsson

Inställd Almedalsvecka slår hårt mot partiledarnas förmåga att nå ut i media. Sämst lyckas Ebba Busch (KD). Det visar NewsMachines jämförelse av partiledarnas genomslag i media under Politikerveckan i Almedalen 2019, samt veckan före och efter, med motsvarande period i år. Antalet omnämnanden för KD-ledaren i år uppgår till endast 14 procent av antalet omnämnanden kopplade till Almedalsveckan i fjol. Bäst i förhållande till Almedalsåret 2019 klarar sig språkrören i Miljöpartiet.

Den till följd av corona inställda Politikerveckan i Almedalen har inneburit helt nya förutsättningar för partistrategerna och partiledarna när det gäller deras PR-arbete. I decennier har de kunnat räkna med att den samlade journalistkåren pliktskyldigt rapporterar om utspelen och partiledarnas tal i Almedalen oavsett innehåll. I år spelar inte pianot själv, vilket ställer helt andra krav på kreativitet och nytänkande för att vinna mediernas gunst.

NewsMachines analys av publiciteten 2019 jämfört med i år visar att det inte har gått något vidare.  Förra året fick partiledarna tillsammans 7739 omnämnanden, varav 3522 var sådana där både partiledarens namn och Almedalen nämndes. I år lyckas partiledarkollektivet endast skrapa ihop 1 540 omnämnanden totalt. Det innebär ett snitt på 22 procent av fjolårets totala publicitet och 47 procent i förhållande till den Almedalsrelaterade publiciteten.

 - Resultatet av mätningen kan inte betraktas som annat än anmärkningsvärt.  Det visar tydligt vilken enorm betydelse Almedalen har för partiernas och partiledarnas förmåga att nå ut i medierna. Känslan är att partierna stått handfallna inför de förändrade förutsättningarna, trots att det inte har saknats stora frågor att profilera sig i säger Henrik Zettergren, senior medieanalytiker på NewsMachine.   

De enda som kan visa upp någon form av positiv avvikelse jämfört med förra året är Miljöpartiets språkrör, Isabella Lövin och Per Bolund. Jämför man med den publicitet som är kopplat till Almedalen har de 6 procent fler omnämnanden i år, medan andelen av det totala antalet omnämnanden ligger på 40 procent. Därutöver är det bara Jonas Sjöstedt(V) och Ulf Kristersson(M) som hamnar över snittet.    

Regeringsställning innebär inte automatisk framgång i PR-hänseende. Statsminister Stefan Löfven får visserligen flest omnämnanden i år, 464 stycken, men det ska jämföras med 1947 omnämnanden totalt, varav 518 Almedalsrelaterade, för 2019. Värt att notera i sammanhanget är att han valde att inte framträda i Almedalen i fjol. Trots detta var endast Nyamko Sabuni som nådde en högre siffra. Även ett ratat Almedalen boostar alltså publiciteten.  

 - Det finns givetvis vissa krux med en sådan här undersökning. Till exempel har Centerpartiet haft en vikarierande partiledare i år, vilket påverkar publiciteten, och att Nyamko Sabuni valdes till ny partiledare för Liberalerna strax innan Almedalsveckan i fjol innebar att intresset för henne var på topp och genomslaget i medierapporteringen blev därefter.  Men även med den typen av faktorer i beaktande kan det inte bli annat än ett underbetyg för partiledarna och deras PR-maskinerier säger Henrik Zettergren.

Om undersökningen: NewsMachine har undersökt antalet omnämnanden i media för partiledarna under Politikerveckan 2019 samt veckan före och efter (23/6 – 14/7),  och jämfört det med samma period i år (22/6 – 12/7). För 2019 gjordes en sökning endast på partiledarens namn samt en sökning på namn + Almedalsveckan. Detta för att få fram både det totala antalet omnämnanden och de som är kopplade till Almedalsveckan.  Båda dessa siffor redovisas för samtliga partiledare i det bifogade materialet. För miljöpartiets del gjordes sökningen på båda språkrören och när det gäller Centerpartiet omfattar sökningen för 2020 både Annie Lööf den vikarierande partiledaren Anders W Jonsson.


NewsMachine AB är ett oberoende omvärldsbevakningsföretag med fokus på webbaserade nyheter. Bolaget grundades 2002, NewsMachines sökmotorer är heltäckande i Norden och söker bland hundratusentals källor över hela världen. NewsMachine ger också ut boken "Praktisk handbok i modern omvärldsbevakning".


Besök gärna vårt pressrum på PressMachine eller följ oss på Twitter.




Kontakt


Peter Braroe

VD

peter.braroe@newsmachine.com

08-46 50 53 00

08-46 50 53 07

0708-750 991

Henrik Zettergren

Analyschef

henrik.zettergren@newsmachine.com

0705-989 449