Danny Dressler Lifesymb, Josephine Åkerlind myCloset Room AB och Kenny Håkansson Arkimera Robotics AB.

Tre företag i Kalmar Science Parks Incubator får närmare en miljon kronor från Vinnova för att stärka sina tjänster och nå nya marknader.

Det är Danny Dresslers team med företaget Lifesymb; Josephine Eskilsson och Felicia Åkerlind med företaget myClosetRoom AB samt Kenny Håkansson och Erik Lindblom med Arkimera Robotics som får 300 000 kronor per företag.

- Det är nationell konkurrens om de här pengarna och hittills har alla företag som ansökt från oss fått medel, säger Mats Olsson som är verksamhetsledare på Kalmar Science Parks Incubator.

Stor sannolikhet att växa och anställa
Vinnova delar ut sammanlagt 8,5 miljoner kronor till företag i inkubatorer i Sverige som vill stärka sina produkter och tjänster eller göra marknadstester innan lansering på marknaden. De som valts ut av Vinnova är kunskapsintensiva företag som bedöms ha bra stöd i sin inkubator. De anses också ha potential att växa på internationella marknader och en stor sannonlikhet att nå en omsättning på 20 miljoner och anställa minst tio personer inom fem till tio år.

- Det här visar att vi jobbar med spännande och rätt bolag för Vinnovas utlysning, säger Mats Olsson. De sista åren har vi fokuserat på att arbeta med och ge rätt stöd till just den här typen av företag.

Pengar i ett viktigt skede
För företaget Lifesymb som utvecklar en 3D- och sensorteknik för att förebygga kroppsskador kommer pengarna i ett viktigt skede:

- När vi kommit längre i vår utveckling blir det lättare att få in pengar, säger Danny Dressler på Lifesymb. Det här innebär att vi kan göra en förstudie där vi testar vår mätteknik, bland annat den delen av vår mjukvara som identifierar kroppsrörelser, för att säkra att vi får in rätt data som sedan används som underlag för att föreslå träning eller behandling.

Mats Olsson
Verksamhetsledare Kalmar Science Park Incubator

Kort om företagen
Lifesymb har utvecklat 3D- och sensorteknik som kan användas för att förebygga kroppskador.
myClosetRoomAB har utvecklat ett fashion community och modeappen It’s My Styl.
Arkimera Robotics AB har utvecklat tjänsten Azora One som är en digital bokföringsrobot med förmåga till självinlärning.

Kalmar är en av Sveriges mest historiskt intressanta städer belägen i en region som har framtiden för sig. Vi är en av landets yngsta universitetsstäder och rankas år efter år i den absoluta Sverigetoppen när Reseguiden listar årets sommarstäder. Vill man se världen finns regionens flygplats här med flera dagliga avgångar till Stockholm och en omfattande chartertrafik. Vi har direkttåg till Malmö/Köpenhamn och Göteborg samt många avgångar också mot Stockholm. På sommaren passerar alla som ska till och från Öland vår vackra stad.

Christina Bringfors-Dahlgren

christina.bringfors-dahlgren@kalmar.se