Foto©Story AB

Dokufest är Kosovos största filmfestival. I år ges särskilt utrymme åt nordisk film, med flertalet svenska titlar i programmet.

Ur Sharaf - en animerad dokumentär av Hanna Heilborn och David Aronowitsch. © Story AB

Sektionen Focus Nordic, där varje nordiskt land har en egen undersektion, innehåller totalt 40 filmer. I den svenska delen finns 8 titlar, alla producerade med produktionsstöd från Svenska Filminstitutet.

Belleville Baby av Mia Engberg handlar om återvändande minnen och Frihet bakom galler av Nima Sarvestani om ett afghanskt kvinnofängelse. Även politikerporträttet Palme av Kristina Lindström och Maud Nycander visas, samt Min stulna revolution av Nahid Persson Sarvestani där regissören och hennes politiskt aktiva vänner gör upp med sitt förflutna i Iran.

Även bland kortfilmerna är det politiska teman, som i Sharaf - en animerad dokumentär av Hanna Heilborn och David Aronowitsch samt Jens Assurs två filmer Killing the Chicken to Scare the Monkeys och A Society. Dessutom visas komedin Dance Music Now av Johan Jonason.

I andra sektioner finns svenska samproduktioner: Accidentes gloriosos (Argentina/Danmark/Sverige) av Marcus Lindeen och Mauro Andrizzi om bilkraschar och gayklubbar i Buenos Aires, dansk-svenska ishavsexpeditionen Expedition to the End of the World av Daniel Dencik, finsk-svenska musikresan Ingen riktig finne av Mika Ronkainen, norsk-svenska Till ungdomen av Kari Ann Moe om Utøya och norska ungdomar samt Margreth Olins norsk-svenska Dom andra om norsk flyktingpolitik.

Festivalen anordnar även en masterclass med Mia Engberg och Tobias Janson från Story.

Dokufest (17-25 augusti)

Svenska Filminstitutet stärker filmen i alla led. Vi stödjer produktion av ny film samt distribution och visning av värdefull film, bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet och representerar svensk film internationellt. Guldbaggen är Sveriges främsta filmpris och delas sedan 1964 ut av Filminstitutet för framstående insatser inom den svenska filmen. Filminstitutet står även bakom Svensk Filmdatabas, den bästa källan till information om svensk film. Läs mer: filminstitutet.se, svenskfilmdatabas.se, guldbaggen.se

Per Perstrand

Kommunikatör / Communications Officer – Press