Hur ber en biskop? Hur kom biskopen till tro? Vad tror biskopen som själv drabbats av djupaste personlig sorg?

På onsdag 23 mars är det premiär för BiskopspoddenKyrkans Tidning har rest i biskopsland och samtalat om trosfrågor med biskoparna. Resultatet blev Biskopspodden.

Hur ber en biskop? Hur kom biskopen  till tro? Vad tror biskopen som själv drabbats av djupaste personlig sorg?

I Biskopspodden berättar Svenska kyrkans biskopar om sin egen tro och sina tvivel, om hur de ber och om hur de kan vara till hjälp för andra som söker en mening med livet. Här kan du lära känna personen bakom ämbetet.

I det första avsnittet möter du Esbjörn Hagberg, biskop i Karlstads stift. Han berättar om hur en frågeställning på en gammal arbetsplats fick en stark påverkan på honom och hans livsval. Frågan: om du fick leva om ditt liv, vad skulle du göra då? Esbjörn Hagberg delar också med sig av hur hans tro överlevde dotterns svåra sjukdom och död.

Kommande avsnitt i Biskopspodden

Onsdag 30 mars: Johan Dalman, biskop i Strängnäs – är övertygad om att några leverpastejsmörgåsar ledde honom in på trons väg.

Onsdag  6 april: Eva Nordung Byström, biskop i Härnösand – mötte sin kallelse på bussen en mörk kväll.

Samtalen i Biskopspodden leds av Barbro Matzols, reporter på Kyrkans Tidning.

Biskopspodden har premiär onsdag 23 mars kl 09.00 och publiceras därefter varje onsdag i sammanlagt sex avsnitt. Fortsättning följer. Programmen finns på kyrkanstidning.se.

Lyssna på ett smakprov här! Biskopspodden är en podd från Kyrkans Tidning, producerad av redaktionen.

För mer info kontakta: chefredaktör Ewa Wirén, 070-663 75 77 eller ewa.wiren@kyrkanstidning.se

Kyrkans Tidning är Sveriges största kyrkliga tidning. Prenumeranter och läsare är framförallt anställda och förtroendevalda i Svenska kyrkan. Kyrkans Tidning ägs av Verbum AB, som är en del i mediekoncernen Berling Media AB.

Ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur

Sofie Kalodimos

Marknadsansvarig Bok