Kalmar laddar för Ironmanvecka! Startskottet går på onsdag, då 1 400 deltagare står på startlinjen till kortdistansloppet Kalmar Mini Tri. På fredag är det sedan dags för barnens eget lopp, Ironkids. Och på lördag går starten för fulldistansloppet Ironman Kalmar, som i år har 2 880 anmälda från 46 länder.

Ironmanveckan har blivit en riktig folkfest och betyder mycket för regionens besöksnäring. Nu ska ett nytt avtal tecknas om Ironman Kalmar. Pressen är välkommen till en träff då vi berättar mer.

Tid: Onsdagen den 15 augusti kl. 11:00
Plats: KS-salen, Stadshuset i Kalmar (Östra Sjögatan 18)

Vid träffen medverkar representanter för:
Sportalliansen Kalmar AB (Kalmar Simsällskap, Kalmar Orienteringsklubb, KFUM Cykelklubb och Kalmar RC Triathlon)
Ironman
Destination Kalmar AB och Kalmar kommun
Samt kommunstyrelsens ordförande i Kalmar kommun

Om Ironman Kalmar

• Kalmar har en triathlontävling sedan 1994. Första året deltog 64 triathleter.
  • 2012 fick tävlingen Ironmanstatus och blev Skandinaviens första Ironmantävling på fulldistans d.v.s. 3,8 km simning, 180 km cykling och 42,2 km löpning. Vid första Ironman Kalmar deltog 1 600 triathleter.
  • Startplatserna blir alltid snabbt fulltecknade och de tävlande brukar komma från ett 50-tal länder runt om i världen.
  • Varje tävlande har i genomsnitt med sig 4 medföljare och de stannar i genomsnitt 4,7 nätter. Den turistekonomiska effekten i samband med evenemanget beräknas till ca 41 miljoner kronor.
  • Evenemanget har utvecklats till en riktig folkfest. En stor, engagerad publik följer loppet på plats – under hela dagen och längs hela banan.
  • Den 1–2 september är Kalmar dessutom värd för ytterligare ett stort triathlonevenemang – 2018 FISU World University Triathlon Championship, d.v.s. Student-VM i Triathlon.

För mer information, kontakta:
Henrik Brovell, Race Director, Ironman Kalmar
Tel: 0709-28 02 86, henrik.brovell@ironman.com

Johan Göransson, projektledare Idrottsturism, Destination Kalmar
Tel: 0725-451677, johan.goransson@kalmar.com

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com