Kalmar Slott inbjuder till pressträff lördagen den 21 maj kl. 12.30 i Förbrända salen.

Vid pressträffen presenterar vi utställningen 10 Ways With Swedish Glass. Utställningen är skapad specifikt för Kalmar Slott och urvalet av konstnärer visar glaskonstens stora spännvidd och spännande utveckling. Lusten till experiment och utforskandet av glasets möjligheter genomsyrar utställningen och fram träder nyskapande glaskonst som spränger gränser.

På plats under presskonferensen är de flesta av de tio glaskonstnärerna som medverkar i utställningen tillsammans med Maja Heuer, The Glass Factory och slottschefen Mimmi Mannheimer.

Konstnärerna som medverkar i 10 Ways With Swedish Glass är; Bertil Vallien, Birgitta Ahlin & Sirkka Lehtonen, Ditte Johansson, Fredrik Nielsen, Ingalena Klenell, Karl Magnus Nilsson, Ludvig Löfgren, Peter Hermansson och Terese William Waenerlund. Alla har på ett eller annat sätt en anknytning till Glasriket.

Välkommen!

För mer information kontakta:
Mimmi Mannheimer, slottschef, tel. 0480-45 14 93

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com