Fredagen den 20 juli kl.15.00 är media välkomna till en pressmottagning på Kalmar Slott, Yttre Borggården.

För fjärde året anordnar Kalmar Slott och Calmar Renässansgille en Renässans- och medeltidshelg på Kalmar Slott. I år innehåller programmet bl.a. fäktning, möjlighet att prova på olika vapentyper och uppvisning av Malmöhusgardet. Dessutom får slottet besök av familjeföreställningen Doktorn och Arkardia från Magikergränd, som är kända från tv. Besökarna kommer också att kunna uppleva ett medeltida tältläger och prova på både bågskytte och armborst.

Allt sker på slottsområdet och kan beskådas och upplevas inom slottets vanliga entrépris. Slottets övriga aktiviteter, t.ex. Barnens Slott och Leonardo da Vinci-utställningen, pågår dessutom som vanligt.

Renässans- och medeltidshelgen äger rum den 21–22 juli. Pressmottagningen hålls dagen före, d.v.s. den 20 juli kl. 15.00. Då har delar av tältlägret byggts upp och Calmar Renässansgilles medlemmar finns på plats, uppklädda och redo att berätta både om helgen och om tiden då det begav sig.

För mer information, kontakta:
Tommy Josefsson, intendent, Kalmar Slott, tel: 0480-45 14 94

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistcenter- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.

Vi genomför kontinuerligt satsningar för att stärka besöksnäringen och evenemangsutbudet. Det ska alltid finnas många bra anledningar att besöka Kalmar!

Platser

Kalmar