Det är bara en vecka kvar till kulturfestivalen Ljus på kultur startar och nu inleds de sista repetitionerna runt om i Kalmar och på Öland. I början av nästa vecka har media bland annat möjlighet att vara med när Månkören repeterar och att träffa artister som ska uppträda vid världsmusikfestivalen Mondo Music. Det finns också möjlighet att vara med när installationen ”Nattresa” provriggas på Larmtorget.

Månkören, som i år fyller 15 år, kommer att bjuda på en interaktiv konsert under Ljus på kultur, där åhörarna får sjunga tillsammans med kören.
Media är välkommen till repetitionerna som hålls måndagen den 20 oktober, kl. 19.00.
Plats: Vita huset på Skälby
För mer information, kontakta Thomas Hertzman, ledare för Månkören, tel: 0702-100 888

Installationen Nattresa av Rosemarie Holmström och Anna Berg kommer att finnas på Larmtorget under hela kulturfestivalen. En skruttig grå Volvo står parkerad på torget och ser ut att ha stått där länge. På kvällen blir den spelplats för olika berättelser; gamla vänner eller ett äkta par kör sin non-stop-dialog ur framsätet, raggaren berättar sin historia genom låtarna i bilradion, kosmiska drömmar som kanske är bilens egna.
Installationen kommer att provriggas på Larmtorget onsdagen den 22 oktober ca kl. 16-18.
För mer information, kontakta Rosemarie Holmström, tel: 0701-480 918, e-post: rosemarie.holmstrom@tele2.se

Världsmusikfestivalen Mondo Music hålls på Kalmar Teater den 24–25 oktober och innehåller både musik och mat från alla världens hörn.
Onsdagen den 22 oktober börjar artisterna anlända till Kalmar för att repetera inför festivalen och media har möjlighet att träffa dem.
För mer information, kontakta Carole Lapierre, tel: 0768-581 864

Om kulturfestivalen Ljus på kultur
Under nio lysande dagar i höstmörkret, den 24 oktober till 1 november, avlöser en lång rad kulturevenemang varandra i Kalmar och på Öland. Allt från konserter, teaterföreställningar och föreläsningar till streetkultur, stadsvandringar och dans.

Mer information om evenemanget:
Pär Israelsson, kultur- och fritidsförvaltningen, Kalmar kommun
Tel: 0480-45 07 33, e-post: par.israelsson@kalmar.se

Emma Rydnér, Kultur- och näringslivssektorn, Mörbylånga kommun
 Tel: 0485-471 55, e-post: emma.rydner@morbylanga.se

Maria Johanson, kommunledningskontoret kultur- och fritid, Borgholms kommun
Tel: 0485-880 81, e-post: maria.johanson@borgholm.se

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com