Fredagen den 26 april hålls en pressvisning av utställningen Slow Art. Utställningen visas av Cilla Roback, som är utställningskommissarie vid Nationalmuseum och utställningen Slow Arts curator. Hon kommer att berätta både om de fantastiska konsthantverksföremålen och om utställningen Slow Art som helhet.

Tid: Fredagen den 26 april kl. 11:00
Plats: Frökenrummen, Kalmar Slott

Utställningen invigs av Cilla Roback lördagen den 27 april kl. 14:00.
Utställningen visas sedan på Kalmar Slott under perioden 28 april – 25 augusti.

Slow Art
När Nationalmuseum nu renoveras flyttas verksamheten ut med turnerande utställningar och tillfälliga utställningsplatser. Till Kalmar Slott kommer den uppskattade utställningen Slow Art, som innehåller 21 fantastiska konsthantverksföremål, som alla är omsorgsfullt tillverkade. Varje objekt är unikt och materialen varierar, från papper, trä och äggskal till metaller, glas och keramik. Den gemensamma nämnaren är att verken har tagit lång tid att tillverka. Slow Art handlar om att göra saker väl istället för snabbt, om kvalitet istället för kvantitet.

– Det är glädjande för oss att Kalmar Slott har valt att ta emot och visa vår utställning Slow Art. Det är första gången som den öppnar utanför vårt hus, vilket gör att fler kan ta del av den rika samling av konsthantverk och design som museet har. Det är extra viktigt för oss nu när vi inte kan visa lika mycket konst som vi brukar på grund av renoveringen av vår museibyggnad, säger Berndt Arell, överintendent, Nationalmuseum.

Konstnärer vars verk visas i utställningen:
Tore Svensson
Cecilia Levy
Suzy Strindberg
Annika Ekdahl

Läs mer om båda säsongsutställningarna: Kunglig Vintage och Slow Art.

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com