Den 22 maj firas Prinsessan Estelles ettåriga dopdag, och samma dag arrangeras releasen av Prinsessan Estelles bönbok, i närvaro av Kronprinsessan Victoria och ett stort antal speciellt inbjudna gäster.

Bokreleasen äger rum i Hagaparken strax intill Kronprinsessfamiljens bostad.

­­– Vi är mycket stolta och glada att få ge ut denna bönbok i Prinsessan Estelles namn, säger Kerstin Kyhlberg Engvall, förlagschef på Verbum Förlag, som tagit initiativ till boken. Bönboken har tillkommit i ett nära samarbete med Kronprinsessparet och Kungliga Hovförsamlingen. Kronprinsessparet har varit varmt engagerade i hela innehållet och även i utformningen av boken.

– Men detta är inte bara en bok för Prinsessan Estelle. Det har hela tiden funnits en innerlig önskan från Prinsessan Estelles föräldrar att göra en bok för alla barn, och för alla föräldrar som kämpar med att hitta en balans mellan jobb och familjeliv. Och för alla kärleksfulla mor- och farföräldrar! säger Kerstin Kyhlberg Engvall.

Prinsessan Estelles bönbok är en unik bok, fylld av finstämda och tänkvärda böner för de yngre barnen. Kronprinsessparet har omsorgsfullt och engagerat valt ut de texter och bilder som de känner särskilt starkt för. Här samsas moderna texter av Barbro Lindgren, Ulf Nilsson och Lars H Gustafsson, Margareta Melin, Britt G Hallqvist och Erik Lindorm med mer traditionella psalmer och böner som Gud som haver och Tryggare kan ingen vara, men också helt nyskrivet material. Det finns även böner på minoritetsspråk som sydsamiska och resande romani, samt på arabiska och syrianska/arameiska. Barnboksillustratören Petra Szabo har skapat de detaljrika, färgstarka bilderna. Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel har skrivit förordet. Kronprinsessparet och Kungliga Hovförsamlingen har valt att skänka sin del av bokens intäkter till Världens Barn.

”Vi hoppas att denna bok ska ge tillfällen att tillsammans stanna upp och fundera över livets stunder av lycka, oro och omsorg.”
Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel i bokens förord

Talespersoner för Prinsessan Estelles bönbok:
Kerstin Kyhlberg Engvall
Förlagschef och Vice VD Verbum Förlag
kerstin.kyhlberg-engvall@verbum.se
tel: 0703-118 550

Lars-Göran Lönnermark
Överhovpredikant i Kungliga Hovförsamlingen
lars-goran.lonnermark@royalcourt.se
tel: 0702-669 353

Ackreditering till releasen den 22 maj görs till:
Diana Wayland, Bindefeld AB