Det finns troligen bara 23 kaliforniatumlare kvar i världen. Kvarglömda fiskeredskap, så kallade spöknät, utgör det största hotet mot deras liv. Genom avancerad ekolodsteknologi spåras nu illegala spöknät i tumlarnas habitat i mexikanska Californiaviken.

World Animal Protection, Internationella kommittén för att rädda kaliforniatumlaren (CIRVA) och Monterey Bay Diving har gått samman med lokala fiskare i San Felipe, Mexiko för att leta efter illegal fiskeutrustning i hopp om att skydda kaliforniatumlaren.

Teamet använder unik ekolodsteknologi för att hitta spöknät, främst drivgarn, som kaliforniatumlarna trasslar in sig i. Sammanlagt har runt 2 000 kubikmeter fiskeutrustning avlägsnats i ett projekt som WWF Mexiko sponsrat.

Näten som tagits upp kommer att återvinnas av samarbetspartners i Global Ghost Gear Initiative som grundats av World Animal Protection, och användas i nylonprodukter.

Detta uppdrag följde på teamets tidigare spöknätsjakt i maj i år. Då tog World Animal Protection, CIRVA och Monterey Bay Diving upp runt 5 702 kubikmeter nät.

- Att mängden upphittat spöknät var så mycket mindre i oktober än i maj ser jag som ett hoppfullt tecken på att habitatet kan ha blivit tryggare för dessa djur, säger Julia Engqvist, kampanjansvarig på World Animal Protection Sverige.

- Spöknät från illegalt fiske har nästan utrotat kaliforniatumlaren, men det finns hopp om att innovativa lösningar kan rädda den. Att hitta och avlägsna drivgarn är avgörande för att göra kaliforniatumlarnas livsområde tryggare och vi hoppas att Mexikos regering fortsätter att främja skyddet av dem.

Dock finns det risk för att de illegala fiskenäten dyker upp igen, när fiskesäsongen för totoaba börjar. Därför att det avgörande att Mexikos förbud mot drivgarn efterlevs. Även totoaban är utrotningshotad. Den är skyddad i Mexiko men fiskas och säljs illegalt till Kina, där simblåsan används i traditionell medicin.

Ekolodstekniken som används möjliggör en sikt under vatten på 200 meter och har en precision på 10 centimeter. Så fort ett nät hittas görs en märkning så att det kan tas bort. Alla fynd rapporteras till Museo de la Ballena och Sea Shepherd Conservation Society, som arbetar med att skydda kaliforniatumlaren.

Hisnande 640 000 ton fiskenät blir kvar i havet varje år och dödar uppskattningsvis 136 000 sälar, sjölejon, valar och andra djur årligen.  World Animal Protection minskar lidandet som spöknät orsakar genom kampanjen Sea Change.

Vi är en av världens största djurskyddsorganisationer och arbetar målinriktat för att stoppa djurplågeri i hela världen. Vi har samarbete med organisationer, företag och enskilda runt hela världen och är rådgivare åt FN, EU, regeringar och myndigheter. Vi är insatta i djurskyddsfrågor, såväl i Sverige som globalt. Våra arbetsområden är djur i samhällen, främst hemlösa hundar och arbetsdjur, lantbruksdjur, katastrofdrabbade djur och vilda djur.

Lise-Lott Alsenius

lise-lottalsenius@worldanimalprotection.se