Fotograf/Källa: Kreml

Sverige är det femte mest omskrivna landet av EU:s 28 medlemsstater i Sputnik och RT (tidigare Russia Today) som brukar pekas ut som Rysslands främsta kanaler för påverkan. En stor del av förklaringen är det stora intresset för Julian Assange- fallet och den svenske Youtube-profilen Pewdiepie. Det framgår av en undersökning som NewsMachine gjort av vilka EU- länder dessa medier rapporterat flitigast om i sina engelskspråkiga kanaler under de senaste tre månaderna.

När EU-parlamentsvalet nu står för dörren har frågan om utländska makters försök till valpåverkan återigen aktualiserats. Främst är det Ryssland och dess största och mest välfinansierade propagandakanaler – de statliga medieplattformarna RT och Sputnik – som lyfts fram i detta sammanhang.  

Storbritannien är det land som är överlägset mest omskrivet och på andra plats kommer Frankrike, vilket till stor del förklaras av Brexit och de gula västarna, därefter följer Tyskland och Italien. Dessa länder väger tungt inom EU i kraft av sin storlek och det är logiskt att dessa får mycket publicitet. Dessutom har de undersökta medierna redaktioner i dessa länder, Italien undantaget.  Det som däremot sticker ut är att Sverige får så mycket publicitet – mer än stora länder som Spanien och Polen. 

  - Att RT och Sputnik ger Sverige så mycket uppmärksamhet är lite förvånande. Vi är ett relativt litet land som är ganska lågprioriterat när det gäller de ryska påverkansansträngningarna. En del av förklaringen är att Sverige snarare är ett medel än ett mål i detta avseende. Vi har under en tid kunnat se hur Sverige är intressant som en extremliberal motpol till den konservativa och antiliberala värdegrund som Ryssland vill göra sig till förkämpe för. Man försöker helt enkelt skrämma resten av Europa med Sverige, säger Gunnar Wiman, omvärldsanalytiker på NewsMachine. 

Det enskilt största ämnet i den rapportering som rör Sverige är turerna kring Julian Assange, ofta med vinkeln att Sveriges hantering av fallet är politiskt motiverad och påverkad av USA:s agenda. I övrigt handlar mycket av rapporteringen om migration, HBTQ-frågor och feminism. Fokus ligger på problem kopplade till dessa ämnen och hur de splittrar den svenska befolkningen. 

Bland de företeelser som uppmärksammas finns ”de svenska gula västarna”, alltså Facebook-upproret mot höga bensinpriser, Försvarets rekryteringskampanj ”Kom som du är” som syftar till att välkomna människor med olika erfarenheter till försvarsmakten.  Dessutom tycks RT och Sputnik hysa ett stort mått av fascination för den svenske Youtube-stjärnan Pewdiepie som figurerar flitigt i rapporteringen.

Undersökningen omfattar tiden från 21 februari till och med 21 maj (3 månader).


NewsMachine AB är ett oberoende omvärldsbevakningsföretag med fokus på webbaserade nyheter. Bolaget grundades 2002, NewsMachines sökmotorer är heltäckande i Norden och söker bland hundratusentals källor över hela världen. NewsMachine ger också ut boken "Praktisk handbok i modern omvärldsbevakning".


Besök gärna vårt pressrum på PressMachine eller följ oss på Twitter.


Relaterade bilder


Kontakt


Peter Braroe

VD

peter.braroe@newsmachine.com

08-46 50 53 00

08-46 50 53 07

0708-750 991

Henrik Zettergren

Analyschef

henrik.zettergren@newsmachine.com

0705-989 449