Idag presenterar RBU rapporten Åtta myter om personlig assistans. Under morgonen samlades RBU-medlemmar utanför Rosenbad och fick möjlighet att överlämna rapporten till statsminister Stefan Löfven.

Just nu arbetar en utredning på regeringens uppdrag med att se över LSS och personlig assistans. Det handlar om insatser som är livsviktiga för väldigt många barn, unga och vuxna med funktionsnedsättningar. I debatten framförs alltför ofta påståenden om den personliga assistansen som inte stämmer. Därför har RBU sammanställt detta dokument där vi reder ut några av de vanligaste myterna och missförstånden.

- Det är förödande för denna fantastiska frihetsreform att det florerar så många rykten, säger Maria Persdotter, förbundsordförande i RBU. Tyvärr verkar många politiker också ha gått på dessa myter. Vi i RBU hoppas att vår rapport ska kunna avliva myterna och få debatten att handla om kvalitet istället för nedskärningar för personer med de allra största behoven.

Mytrapport_frn_RBU.pdf

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU företräder familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder, bland annat cerebral pares (cp), ryggmärgsbråck, och muskelsjukdomar. RBU arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning.

Maria Persdotter

maria.persdotter@rbu.se