Det senaste året har debatten om LSS tagit stor plats i media. Många har förlorat sin personliga assistans och bara 1 av 10 som ansöker om assistans för första gången får den beviljad. I podden 11 000 röster berättar RBU:s medlemmar öppenhjärtigt om sina liv.

Podden är en del av kampanjen med samma namn, ”11 000 röster”, som syftar till att uppmärksamma de familjer som har barn och ungdomar med funktionsnedsättning.  Här får vi bland annat höra medlemmar berätta om när orken tryter, hur skolan fungerar och om syskonrelationer. Här finns också Sveriges första tysta podd-avsnitt.

— Vi gör ett tyst avsnitt för att visa dramatiken när assistansen försvinner. Det blir helt enkelt inte möjligt att göra någonting. Till slut landar allt på föräldrarna, de finns alltid där eftersom ingen annan täcker upp. Det bryter ner, föräldrar blir sjukskrivna, de kan inte arbeta, barnen får minskad självkänsla och kan inte göra aktiviteter, säger Henrik Petrén, generalsekreterare på RBU.

— LSS är en rättighetslag som vi i Sverige har kunnat vara stolta över. Andra länder har tittat på vår assistansreform och imponerats. Idag är den sorgligt misshandlad.

Alla avsnitt finns publicerade på www.acast.com/rbu

RBU (Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar) kämpar för ett rättvist samhälle där varje barn, även med funktionsnedsättning, ska kunna uppnå sin fulla potential.

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU företräder familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder, bland annat cerebral pares (cp), ryggmärgsbråck, och muskelsjukdomar. RBU arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning.

Maria Persdotter

maria.persdotter@rbu.se