Kuststad

• I slutet av maj står en ny idrottsanläggning klar vid badplatsen Långviken i Kalmar. Där kommer att finnas sex volleybollplaner, fyra handbollsplaner, två fotbollsplaner och två basketplaner, varav en är fullstor och en lite mindre.
  • Det första större evenemanget på platsen är SM i beach soccer som avgörs den 18 juli. I minst tre år kommer evenemanget att hållas i Kalmar.
  • Den 29–31 maj är det femårsjubileum för Kalmar Båtmässa, som är sydöstra Sveriges största flytande båtmässa.
  • Den 13–17 juli hålls Sandskulpturfestivalen, då internationella konstnärer skapar fantastiska skulpturer i sand vid Kalmarsundsbadet.

Idrottsevenemang

• För andra året i rad är Kalmar den enda platsen i landet där du kan springa välgörenhetsloppet Wings for Life World Run. Loppet som går den 3 maj startar samtidigt på 35 platser runt om i världen och har en jagande mållinje.
  • I Kalmar finns löplopp från tidig vår till nyårsafton. Flera av dem finns samlade på irunkalmar.com.
  • Den 2–5 juli hålls hundsportsevenemanget GuldAgility, som redan första året blev Sveriges största agilityevenemang. I år deltar mer än 1400 hundar.
  • Elitcykelloppet Kalmar Grand Prix Elit firar fem år den 1 augusti. I år introduceras också ett helt nytt motionslopp samma dag, Kalmar Grand Prix Open.
  • Den 8 augusti hålls två simtävlingar i kanalerna som omger Kalmars stadskärna: Kanalstafetten och Kalmar Kanalsimning.
  • Ironman Kalmar Sweden den 15 augusti är Sveriges enda Ironmantävling på fulldistans (3,86 km simning, 180,2 km cykling och 42,2 km löpning). I år deltar 2 700 triathleter från hela 49 länder, bl.a. Australien, USA, Argentina, Brasilien och Japan.
  • Kalmar har också en triathlontävling på kortdistans, Kalmar Mini Tri den 12 augusti, och en triathlontävling för barn och ungdomar, Kalmar Tri 4 Fun den 8 augusti.

Nöje

• Krusenstiernska teatern är en av landets populäraste friluftsteatrar. I sommar spelas Tresteg i snedsteg med bl.a. Robert Gustafsson, Annika Andersson och Thomas Petersson i rollerna. Premiär den 25 juni.
  • Som vanligt blir det många gratiskonserter under sommaren. På tisdagar och torsdagar hålls Musik på Larmtorget som i år gästas av bl.a. Thomas Di Leva, Freda’, Louise Hoffsten, Elin Ruth, Mariette och Love Antell. På onsdagar och söndagar bjuds du på Musik i Stadsparken. Och den 6–8 hålls Kalmar Stadsfest som bl.a. gästas av Måns Zelmerlöw, Sanna Nielsen, Lisa Miskovsky, Stiftelsen, Thomas Stenström och Timo Räisänen.
  • 18 juli spelar Roxette på Fredriksskans. Det är den första av endast fyra konserter i Sverige under den pågående världsturnén.
  • Standup-turnén Badjävlar med Henrik Schyffert, Fredrik Lindström, Peter Apelgren, Magnus Betnér, Johan Rheborg, Björn Gustafsson och Anna Blomberg gästar Lindö i Kalmar den 24 juli.
  • Sven-Ingvarsska ut på avskedsturné och den allra sista konserten blir i Kalmar den 29 augusti.

Barnsligt kul!

• Den 22 juni–9 augusti förvandlas Kalmar Slott till Barnens Slott. Här kan barnen bl.a. utmana Svarte Riddaren, gå på skattjakt med gycklaren och möta slottets prinsessa.
  • Årets runt, utom just de veckor när Barnens Slott är öppet, kan barn från sex år och uppåt uppleva ett sagoäventyr med slottsmusen Petit. Petits äventyr utspelar sig runt om på slottet och via audiostationer får barnen följa med i berättelsen. Vid varje station finns också en uppgift som barnen får lösa.
  • Kalmar konstmuseum har en sommarateljé för barn som vill skapa 3–7 augusti.
  • Inför sommaren uppdaterar Kalmar läns museum sin utställning om Regalskeppet Kronan med nya barnaktiviteter.
  • Under perioden 28 juni–2 augusti kan barnen uppleva en allsångsshow med Duran och Mollan på Kalmar Slott.
  • Den 17–18 juli gör humorduon Jecko och Jessie ett gästspel på Kalmar Slott.
  • Den 6 juli–6 augusti spelar Mycke' Nöje en föreställning om Pettson och Findus på Skälby Loge.

Utställningar

• På Kalmar Slott, som är Nordens bäst bevarade renässansslott, kan du både se utställningar om slottets 800-åriga historia och tillfälliga säsongsutställningar. I sommar visas Pippi och lite till med illustrationer av Ingrid Vang Nyman och National Geographic – A new age of exploration med enastående naturbilder och bilder av historiska ögonblick.
  • På Kalmar läns museum kan du bl.a. se utställningen om Regalskeppet Kronan, som sjönk utanför Ölands kust 1676 och återfanns 1980. Årets tillfälliga utställningar är Ett län i beredskap, där länsbor berättar om hur det var att leva i krigets skugga under beredskapsåren 1939–1945, och Tur och retur, där du kan besöka olika historiska epoker i länet.
  • Kalmar konstmuseum är en av landets viktigaste konstinstitutioner. I sommar visas bl.a. Hertha Hillfon i gott sällskap och Work in progress - arbete pågår, som är en öppen verkstad med tre konstnärer.
  • På Tingby Gård utanför Kalmar hittar du Europas största dinosaurieutställning, A World of Dinosaurs.

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com