Lorenjin Zareij (t.v.) är en av de som kämpar om guldet på SM. Fotograf/Källa: Christer Hagman

Med över 400 starter och 69 deltagande klubbar är Karate-SM den 23-24 mars rekordstort i år.

”SM fungerar som uttagning till svenska landslaget och vi kan bara anta att det är Karatens nyvunna status som OS-idrott som ökat intresset för att sikta mot elit. Det är också ett tillskott av klubbar och utövare som tidigare inte tävlat alls på SM vilket är extra roligt - vi ser fram emot att få se nya talanger träda fram och visa vad de kan. Det är också många yngre som blir spännande att följa.” säger Sarah Wennerström, generalsekreterare för Svenska Karateförbundet.

Prestigen på SM är hög och befintliga landslaget, däribland OS-truppen, är på plats för att försvara sina positioner. Bl.a. ser vi två färska bronsmedaljörer från senaste Junior/U21-EM i februari, Lorenjin Zareij (Karateklubb Elit, Stockholm) och William Engman (Sundsvalls Sportkarate). Såväl som trean från Senior-EM 2017, Hana Antunovic (Shiai IF, Stockholm) och förra årets trea på Junior-VM, Anna-Johanna Nilsson (Karateklubb Elit, Stockholm). I övrigt deltar utövare från alla delar i landet.

Under SM närvarar också representanter från World Karate Federation, den globala huvudorganisationen som samlar Karate, vilka valt Sverige som samarbetspartner i att genomföra tester kring nya bedömningssystem i grenen Kata, en del i utvecklingen inför genomförandet av OS i Tokyo 2020. Gästar tävlingen gör bl.a. Luca Valdesi, Italien, mångfaldig världsmästare och medaljör i disciplinen Kata och numera del i den kommitté som beslutar om det internationella regelverket inom Karate.

På SM finns klasser för Kadetter (14-15), Juniorer (16-17), U21 (18-21) och seniorer (18 +).

Grenarna man tävlar i är Kata (form/teknik) och Kumite (fight).

När: 23 mars, Kadetter / 24 mars, Junior, U21, Senior.

Plats: Solnahallen, Solna

Fullt program för SM finns på www.karatesm.se.

Press och publik är välkomna!

Arrangör/presskontakt:

Andreas Fritsch

Mail: andreas.fritsch@inoue.se

Presskontakt Sv Karateförbundet:

Sarah Wennerström

Mail: sarah@swekarate.se

Svenska Karateförbundet arbetar för en sund verksamhet hos våra föreningar med Riksidrottsförbundets värdegrund som bas. Vi fördelar anslag, verkar för tillväxt inom Karate och stödjer såväl elitidrott som breddverksamhet. Förbundets styrelse, verksamhetsplan m.m utses demokratiskt på förbundsstämman varje år.

Sarah Wennerström

Generalsekreterare