Kata lag damer Fotograf/Källa: Christer Hagman

18-19 mars avgörs Svenska Mästerskapen i Karate. Under två dagar kommer Kristianstads Arena husera Sveriges bästa i karate som möts i två tävlingsdiscipliner, Kata och Kumite. Fler deltagare än någonsin kommer slåss om de åtråvärda medaljerna i Sveriges största kampsport.

Kata är uppvisning av traditionell form och tekniker.
Kumite är fightingsegmentet där man i matcher möts i olika viktklasser. Insatsen på SM är hög, vinnarna kvalificerar sig till uttagning för landslaget där också möjligheten till en OS-uttagning finns.

Vad kan publiken förvänta sig på SM?

I Kumite ges poäng för väl utförda tekniker, vilka sker med snabbhet, kraft och kontroll.
Höga sparktekniker och kast ger t.ex. tre poäng, sparkteknik mot kroppen två poäng och slagtekniker ett poäng, vilket signaleras av domarna genom flaggsignaler.
Segrare utses när någon leder med 8 poängs skillnad eller när matchtiden är slut. Teknikerna ska vara realistiska och på SM-nivå är utövarna väl tränade för att tåla träffar. Kontroll är dock viktigt och knockout är inte tillåtet i tävlingskarate. Då varje teknik ska vara så väl utförd att den i en verklig självförsvarssituation ensam ska kunna oskadliggöra en motståndare, stannas matchen symboliskt
då domaren delar ut poäng och motståndarna startar sedan om.

I Kata möts man två och två eller i lag. Där visar domarna genom flaggor i samma färg som den tävlandes bälte vilken vinnaren är, efter att båda genomfört sin uppvisning. Saker man tittar på är om teknikerna är realistiska i en riktig självförsvarssituation, fokus, koncentration, styrka och snabbhet.

Om karate
Karate växer i Sverige och har ca 22 000 utövare nationellt och ca 100 miljoner runt om i världen.
Sporten är sedan 2016 OS-gren och kommer debutera i Tokyo 2020.
Idrotten tillhör de s.k. budo-arterna och kommer ursprungligen från Okinawa i Japan.
Förutom det idrottsliga utövandet anammar de flest karatekas budons filosofi som livsstil, där nyckelord är respekt, ödmjukhet och disciplin vilka ska genomsyra träningen såväl som allt annat du gör i din vardag.

Är du nyfiken på mer Karate? Välkommen på Karate-SM 2017!

Kontakt:
SM-general: Dejan Brajic
Arrangörer: Centrum KK Sportkarate Kristianstad
Mobil: +46 (0) 709 103058
Mail: centkarate@gmail.com

www.karatesm.se

Svenska Karateförbundet arbetar för en sund verksamhet hos våra föreningar med Riksidrottsförbundets värdegrund som bas. Vi fördelar anslag, verkar för tillväxt inom Karate och stödjer såväl elitidrott som breddverksamhet. Förbundets styrelse, verksamhetsplan m.m utses demokratiskt på förbundsstämman varje år.

Sarah Wennerström

Generalsekreterare