Den 10–28 juli avgörs UEFA Dam-EM i Sverige. Kalmar är en av värdstäderna och vi kan se fram emot riktigt spännande matcher på Kalmar Arena. Här spelar bland annat de regerande mästarna Tyskland! Mästerskapet kommer att märkas i hela staden – och inte bara under matchdagarna. Vid Sveaplan planeras en Fan Zone, där besökarna kommer att kunna se matcher på storbildsskärm och delta i roliga aktiviteter.

– Fan Zone är platsen där UEFA Dam-EM blir synligt i centrala Kalmar. Här kommer de stora samarbetspartnerna att exponera sina varumärken i en miljö som är full av aktiviteter och underhållning för människor i alla åldrar, berättar Pär Israelsson, som ansvarar för Kalmars Fan Zone.

Några av de aktiviteter som kommer att anordnas är:

• Spelningar med band och artister samt teaterföreställningar och shower som riktar sig till barnfamiljer.
  • Fotbollsturneringar, trixtävlingar och annorlunda fotbollsformer som t.ex. bodyzorb-fotboll och sumofotboll.
  • Äventyrsaktiviteter som zorbbollar, stand up paddle, hinderbana och fotbollshoppborg.
  • Uppvisningar och prova-på-aktiviteter inom bl.a. skate, parkour och klättring.

Kalmars Fan Zone kommer att ha öppet dagligen mellan kl. 12 och 23 under perioden 10–22 juli, d.v.s. t.o.m. den kvartsfinal som spelas i Kalmar.

Matcherna som spelas på Kalmar Arena:
11 juli Norge – Island
14 juli Norge – Holland
17 juli Tyskland – Norge
22 juli kvartsfinal

Mer information:
Pär Israelsson
E-post: par.israelsson@kalmar.se

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com