Musikorganisationen SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) inleder ett nytt samarbete och går in som delägare i svenska musikleverantören Baked, för att kunna erbjuda musikanvändare på den svenska marknaden en helhetslösning.

 

SAMI går in som delägare i musikleverantören Baked, vilket ger SAMI:s kunder möjlighet till en helhetslösning för musikkonsumtionen med alla kostnader på ett ställe. Musikorganisationen driver därmed på musikbranschens utveckling på upphovsrättsområdet, med enkelhet för kunderna i sikte.

- Samarbetet ger oss möjlighet att erbjuda våra kunder enkel access till en musikleverantör samtidigt som de betalar musikavgift så att artister och musiker får sin ersättning. En helhetslösning som inkluderar musiken och där man får alla kostnader på samma faktura, något som våra kunder länge har efterfrågat. Det förenklar och förbättrar för våra kunder, men sätter även SAMI i centrum av utvecklingen av det svenska musikekosystemet, säger Stefan Lagrell, VD på SAMI.

Baked är en svensk kreativ musikleverantör som hjälper företag att bygga sitt varumärke med hjälp av musik. Med lång erfarenhet och beprövade arbetsmodeller levererar de musikinnehåll, som matchar och förstärker varumärken. 

- Med en bakgrund på, framför och vid sidan av scenen bottnar Baked i den svenska musikerns behov och villkor. Genom förståelse för varumärken och en stark kärlek till musik kan vi skapa värden för alla inblandade. Samarbetet med SAMI ger oss optimala förutsättningar för detta.

- Vi är övertygade om värdet av kvalitet och långsiktighet. Varumärkeskopplad musik måste inte bara vara "content". Det kan och ska också vara kultur, säger Edvin Edvinsson, Head Of Curation på Baked.

Som intresseorganisation för artister och musiker ligger det i SAMI:s intresse att så många verksamheter som möjligt ska använda sig av skyddad musik. SAMI:s styrelse ser stora möjligheter med samarbetet i ett långsiktigt perspektiv. 

- Vi ser mycket positivt på möjligheterna att utöka antalet musikanvändare när dessa enkelt kan både bygga sitt eget varumärke och samtidigt se till att artister och musiker får betalt för sitt arbete, säger Jan Granvik, ordförande i SAMI:s styrelse.

 

Om Baked

Baked AB är en musik-curator med mer än tio års erfarenhet av varumärkesanpassad musik. Företaget arbetar med innehåll till några av Sveriges största butikskedjor. Allt från kläder till mat via upplevelser och sopsortering. Alla varumärken och retailupplevelser går att förstärka, och musik är enligt oss det allra starkaste verktyget. Läs mer på www.baked.se

 

För mer information kontakta:

Edvin Edvinsson, Head Of Curation, Baked
0736 22 72 83, edvin@baked.se

Stefan Lagrell, VD, SAMI
08 453 34 70, stefan.lagrell@sami.se

SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) grundades 1963 och är den kollektiva förvaltningsorganisationen i Sverige som bevakar artister och musikers rättigheter inom ramen för både svensk och internationell lagstiftning. SAMI representerar över 45 000 artister och musiker, både nationellt och internationellt, och samlar in upphovsrättslig ersättning till medlemmarna när deras musik framförs offentligt. Bara i Sverige betalar cirka 38 000 musikanvändare för att få använda musik i sin verksamhet. Internationellt har SAMI 64 avtal i 51 länder, vilket gör SAMI till den organisation som har högst antal aktiva avtal för artister och musiker över hela världen. SAMI arbetar ständigt för att förbättra effektiviteten och noggrannheten i insamlingen för att öka intäkterna för utövande såväl i Sverige som internationellt.

www.sami.se



Kontakt


Ninni Grufvman

Pressansvarig

ninni.grufvman@sami.se

08 453 34 52

0730 22 39 39