Fotograf/Källa: NewsMachine AB

Fågelindustrins mediehistoria är kantad av ständigt upprepade skandaler. En genomgång som medieanalysföretaget NewsMachine gjort över branschföretaget Svensk Fågels medlemsföretag visar att nyheterna under de senaste tio åren upprepas i en till synes ändlös flod av metallbitar, krossat glas, infekterade fåglar, misshandlade fåglar och brutna vingar.

De två giganterna såväl marknadsmässigt som medialt, Kronfågel och Guldfågeln, har en mycket snarlik mediebild. De få positiva nyheterna om förbättrade resultat i kvartalsrapporter och nylanserade produkter vägs inte i närheten upp av skandalrapporterings alptoppar.  

För branschens mindre aktörer är framtoningen inte mer positiv, men något mindre negativ. 

- Det märkliga är att fågelslaktarföretagen inte verkar lära sig något av historien, säger NewsMachines analyschef Henrik Zettergren. Men lika anmärkningsvärt är det att medierna fortsätter att tugga om samma nyheter om och om igen och förpacka dem som just nyheter.  

Den senaste nyheten om de skållade kycklingarna på Kronfågel förekom redan för två år sedan på konkurrenten Guldfågeln. Då lade Livsmedelsverket ner sin utredning sedan företaget lovat se över sina rutiner. 

- Varje skandal verkar klinga ut i någon form av löfte om bot och bättring, men minnet förefaller betydligt kortare än avståndet till nästa katastrof. Visst, det är medielogik, men satt i ett sammanhang framstår mediebilden som tafatt och håglöst hanterad. 



NewsMachine AB är ett oberoende omvärldsbevakningsföretag med fokus på webbaserade nyheter.


Kontakt


Peter Braroe

VD

peter.braroe@newsmachine.com

08-46 50 53 00

08-46 50 53 07

0708-750 991

Henrik Zettergren

Analyschef

henrik.zettergren@newsmachine.com

0705-989 449