I ett samarbete mellan Visit Östersund, Tågkompaniet och Skidskytte-VM kommer Sundsvallsborna att erbjudas hela VM-kalaset på ett hållbart, och förhoppningsvis, minnesvärt sätt. Genom direktchartrade tåg från Sundsvall C till Östersund V.

Bägge lördagarna och söndagarna under skidskytte-VM i mars kör Tågkompaniet ett specialchartrat tåg från Sundsvall central till Östersund Västra. Därifrån får besökarna gå till skidskyttearenan eller kliva på någon av de transferbussar som finns. Det finns plats för 300 resenärer på varje tåg och tiderna är anpassade till VM-tävlingarnas tider.

– Vi vet att Västernorrland är en viktig marknad och då det är så pass nära att man kan åka över dagen kändes det viktigt att hitta ett alternativ till bilen. Dels vill vi minimera antalet bilar i Östersund under VM, skapa hållbara resealternativ, men också skapa en minnesvärd resa för sundsvallsborna som helt säkert kommer ha god stämning på tåget, säger Lisa Engman, marknad- och försäljningsansvarig för skidskytte-VM

Biljetten till tågen kan endast köpas som en kombinationsbiljett med tåg och tävling och säljs via skidskytte-VMs hemsida www.ostersund2019.se. Kombobiljetten kostar 995 kr och det är A-läktarens nedre del som ingår. Alltså närmast målgången.

– Förutom vårt chartrade tåg vet vi att några bussresearrangörer valt Sundsvall som sin bas. Där har de bokat hotell och kör sedan tur och retur Östersund över dagen. Vi är så klart glada att Sundsvall märker av Jämtlands två VM både genom ökad hotellbeläggning och genom att själva vara besökare, säger Lisa Engman.

Kontakt:

Lisa Engman, marknad- och försäljningsansvarig tel. 070-678 18 24

Patrik Jemteborn, president organisationskommittén, tel. 070-671 20 08

Om Skidskytte-VM

VM i skidskytte går av stapeln den 7-17 mars 2019 på nationalarenan för skidskytte i Östersund. 12 världsmästare ska koras och deltagare från 35 länder gör upp om medaljerna. 120 000 besök väntas i Östersund och TV-sändningarna når 500 miljoner människor. VM arrangeras av Svenska Skidskytteförbundet på uppdrag av IBU, International Biathlon Union. Östersund har sedan 1989 regelbundet arrangerat världscuptävlingar i skidskytte samt VM 2008. Världscuppremiären i december 2019 är också tilldelad Östersund.

Förbundets ändamål är att bredda och popularisera skidskytteidrotten, samt att skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. I detta arbete är föreningarna den viktigaste kuggen, eftersom det är där verksamheten utvecklas och bedrivs.

Håkan Blidberg

Marknads- och Kommunikationschef Skidskytteförbundet