Fredrik Lindström Fotograf/Källa: Håkan Blidberg

Under torsdagen fick skidskytten Fredrik Lindström diagnosen körtelfeber. Upptäckten har turligt nog skett i ett tidigt stadium och säsongens tävlingsmål är fortfarande VM i Östersund i mars.

Fredrik Lindström har avstått världscupens pågående tävlingar i Hochfilzen, Österrike, på grund av sjukdom. Under dagen kom beskedet att symptomen visade sig vara körtelfeber.

- Det känns väldigt tråkigt att behöva avbryta tävlandet såhär i inledningen av säsongen. Men jag ska fokusera på att vila och så snabbt som möjligt vara tillbaka på skidorna. Jag har sett fram emot den här säsongen och har självklart fortfarande sikte på att vara i bästa möjliga form till hemma-VM i mars.

Landslagsläkaren Lykke Tamm framhåller att symptomen upptäckts väldigt tidigt, vilket är positivt eftersom förloppet kan bevakas noggrant.

- Vi har ordinerat vila i dagsläget och så följer vi utvecklingen. Körtelfeber drabbar väldigt olika så vi vet ännu inte vart det tar vägen i Fredriks fall. Vi har ett VM i vinter där Fredrik vill tävla och vi gör allt vi kan för att det ska bli så.

Körtelfeber är ett virus vars symptom liknar dem vid kraftig förkylning eller halsfluss. Vanligtvis är man sjuk i upp till tre veckor men man kan känna sig trött en längre tid efteråt.

skidskytte

Förbundets ändamål är att bredda och popularisera skidskytteidrotten, samt att skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. I detta arbete är föreningarna den viktigaste kuggen, eftersom det är där verksamheten utvecklas och bedrivs.

Jessica Bollnert

Pressansvarig världscupen i Östersund