Kalmar Slott släpper ett nytt historiskt middagskoncept, Hålla hov, där gästerna får slå sig ner till en uppdukad renässansmiddag och förflyttas tillbaka till 1500-talet. Härolden Sparf och hans hustru Agripa håller hov tillsammans med de vittberesta sångerskorna Hermia och Miranda. Tillsammans underhåller de med kungligt skvaller, dramatik, komik, välsmakande mat och ljuv musik. Under en tre timmar lång hovmiddag förflyttas middagsgästerna till renässansens storhetstid och får uppleva hur historien får vingar genom mat och skådespel.

-  Hisoriska måltider har blivit populära i och med matprogram som Historieätarna så vi är säkra på att många kommer att uppskatta vår renässansmiddag, berättar slottschefen Mimmi Mannheimer. Denna typen av middagar har sedan många år varit ett av slottets kännetecken och nu är det dags att bjuda på ett nytt skådespel. Tillsammans med manusförfattare, regissör, skådespelare, kostymdesigner och våra kockar har vi tagit fram ett spännande helhetskoncept.

Under hösten kommer två datum att släppas för privatpersoner att boka bord. Utöver detta finns det möjlighet för grupper större än 30 personer att boka en historisk middag. Vill man pröva någon av slottets övriga upplevelser erbjuds även Vrakagille och Johan den III:s Gästabud.

-  Med det nya krögarparet Charlotta och Tomas Begic på plats så höjer vi ambitionsnivån på vårt kök och vill visa framfötterna ytterligare, säger Mimmi Mannheimer. Tillsammans erbjuder vi en kulinarisk upplevelse unikt just för Kalmar Slott.

I slutet på augusti står nya restaurangen från Gustav Vasas tid klar. Och vad passar bättre än att bjuda på en riktig renässansmåltid i samma valv som Vasa förvarade sina dyrgripar?

-  Vi kommer att laga rätter helt efter renässansens middagstradition och bjuda på matupplevelse som knyter an till skådespelet, berättar Thomas Begic som är slottets nya krögare. Våra kockar arbetar fram nya rätter just nu men vi kan avslöja att apelsin, fågel spännande stuvningar kommer att finnas med som viktiga maträtter och ingredienser.

Under 1500-talet var fågel en populär maträtt och det åts svan, påfågel, rapphöna, stork, trana och lärka. Under renässansmiddagen Hålla hov kommer fågel att spela en viktig roll under kvällen. Paret Sparf är inspirerade av fågelriket både när det gäller sina dräkter och middagsmenyer. Det bjuds dock inte på påfågel som traditionen på 1500-talet ofta påbjöd, däremot kommer vaktel och anklår att finnas på middagsbordet. Det var också vanligt med prydnadsrätter under denna era, skar man upp en paj kunde den till exempel vara fylld med levande sparvar.

-  Givetvis kommer vi att servera en något nedtonad renässansmiddag, säger Tomas Begic. Sparvpaj och påfågel kommer inte att finnas på menyn. Men det kommer vara ett praktfullt uppdukat bord, många spännande rätter och en otrolig stämning i lokalen.

Dräkterna som bärs av medverkande har blivit uppsydda av Mary Engholm som är sömmerska på Kalmar Slott. Dräkterna utgår från renässansens stil men har blivit uppskruvade i färg och material för att bjuda på en spännande föreställning.

-  Mary Engholm har arbetat hela våren med dräkterna och det är en fröjd att se på skådespelarensemblen, berättar Mimmi Mannheimer. Även dräkterna har utgått ifrån fåglarnas värld och det kan anas både papegoja, påfågel och sparv i inspirationen.

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com