Efter månader av förberedelser är nu Husläkarmottagningen Sophiahemmet igång med att vaccinera sina listade patienter. Allt sker enligt den prioritetsordning som Folkhälsomyndigheten satt upp och i takt med att vaccinet levereras.

Patienter i hemsjukvård och prioriterade grupper med hemtjänst började vaccineras redan i januari. Nu är det dags för de listade patienterna som fyller 65 år i år och äldre, där de allra äldsta kallas först.

– Det är befriande att vi nu äntligen kan börja vaccineringen här på plats och ge en för många efterlängtad spruta. Får vi bara leverans så har vi kapacitet för uppåt 7 000 vaccinationer per vecka, säger Sophiahemmets vd Peter Seger.

Osäkerhet om vaccinet
Sedan början av januari har en planeringsgrupp bestående av medarbetare med brett skilda kompetenser och ansvarsområden arbetat hårt för att få allt på plats. På grund av osäkerheten kring själva vaccinet – när det ska det levereras, hur mycket åt gången och vilken sorts vaccin – har planeringen fått göras om flera gånger. Och kommer fortsätta förändras vilket ställer höga krav på anpassningsbarhet i organisationen.

Att vaccinera på ett smittsäkert och effektivt sätt ställer också stora krav på allt från logistik och lokaler till bokningssystem och tydliga rutiner. Och inte minst – att det finns personal. Förutom det mediciniska teamet som ska ge själva sprutan behövs guider, vaktmästare, it-tekniker och andra som ser till att allt runtomkring fungerar.

– Vi behöver minst 15 personer till varje fyratimmarspass och sett till att vi ska genomföra 84 pass så handlar det om minst 1 200 arbetstillfällen. Så vi är verkligen tacksamma att så många har anmält att de vill hjälpa till, säger projektledaren Marie Saltin som anställts enbart för att koordinera insatsen.

Tina Stjernholm, chefsjuksköterska på Husläkarmottagningen Sophiahemmet är den som ansvarar för patientbokningen:

– Att kalla patienter och vaccinera dem på ett smittsäkert sätt är egentligen inget nytt för oss och influensavaccineringen i höstas blev en generalrepetition. Den stora utmaningen är bristen på vaccin och den korta framförhållningen när det väl anländer. Vi har därför beslutat att i första hand använda SMS-kallelser. På så vis kan vi snabbt kalla patienterna när vi vet att vaccinet kommer att finnas på plats, cirka 2-4 dagar innan vaccinationen.

Bra samarbete
Daniel Strömvall från Service Center är ansvarig för att ställa i ordning lokalerna vilket omfattar möblering, uppskyltning och kontakt med snickare och andra underleverantörer.

– Det har varit mycket att förbereda men vi i projektgruppen har samarbetat väldigt bra. Har det dykt upp något problem så har vi löst det, säger han. Allt för att stå redo när vaccinet väl kommer!

Frågor och svar om vaccinering mot covid-19 på Sophiahemmet

Text: Inger Sundelin
Foto: Pia Hultkrantz

 


Sophiahemmet Sjukhus bedriver högkvalitativ specialistvård genom ett 40-tal specialistcenter som utgörs av självständiga vårdgivare. På sjukhuset finns specialistläkarmottagningar, medicinsk service samt operations- och vårdavdelningar. Våra mer än 350 specialistläkare och tusentalet engagerade medarbetare strävar efter att ge ca 600 000 patienter årligen bästa möjliga vård.


 



Kontakt


Marina Dyfverman

Kommunikationschef

marina.dyfverman@sophiahemmet.se

08-406 20 17