Fotograf/Källa: privat

Stina Op de Weegh Lundström från Karlstad vill komma till riksdagen. Hon står på plats 16 på riksdagslistan för det nya partiet Medborgerlig Samling. Till vardags jobbar hon i vården som mentalskötare och har tidigare varit aktiv i Moderaterna.

Medborgerlig Samling (MED) är ett nytt politiskt parti som satsar på riksdagsvalet i höst. I dagarna har partiet fastställt den nationella riksdagslistan. På plats 16 av totalt 60 namn står pensionären och tidigare mentalskötaren Stina Op de Weegh Lundström från Karlstad. Hon vill få in nytt blod i politiken och menar att de etablerade partierna inte längre representerar väljarna.

- Det måste bli en förändring i valet. Jag har tidigare varit aktiv i Moderaterna och bland annat ansvarat för länets kampanjer. Men efter Decemberöverenskommelsen gick det bara inte längre. Det gick inte att se väljarna i ögonen, jag hade ju inte ens själv förtroende för vad partiet höll på med. I MED är känslan för demokrati och kontakten med väljarna mycket bättre. MED är som Alliansen borde vara, säger Stina Op de Weegh Lundström.

Den andra värmlänningen på listan är Anna Lindén på plats 34. Hela kandidatlistan kan läsas på Medborgerlig Samlings riksdagslista.

Fakta:

Medborgerlig Samling(MED) har idag ca 1 700 medlemmar i hela landet och är registrerat parti hos Valmyndigheten. I Värmlandsdistriktet har MED ett 50-tal medlemmar.  I senaste opinionsundersökningen från Sentio, mars 2018, fick MED 0,7 %.

För mer information:

Stina Op de Weegh Lundström, stina.op.de.weegh.lundstrom@medborgerligsamling.se 070-5944557

Medborgerlig Samling (MED) är ett liberalkonservativt parti. Vi driver en liberal ekonomisk politik och har en liberal syn på individens rättigheter och skyldigheter samtidigt som vi har en konservativ syn på samhället och kulturen. Medborgerlig Samling tar utgångspunkt i individens frihet och ser med förfäran på den klåfingrighet som politiker ofta ägnar sig åt. Vi anser att samhället ska skapas av medborgarna med grund i tillit, lojalitet och tradition och vi avvisar utopiska projekt.

Ilan Sadé

Partiordförande