Strukturfondspartnerskapet har beslutat att stödja projektet ”Framtid vård & omsorg” med ca 12 miljoner kronor under tre år från Europeiska socialfonden (ESF). Projektet ägs av Region Kronoberg och ska drivas av Vård- och omsorgscollege Kronoberg. Målet är att öka attraktiviteten och utveckla nya sätt att höja kompetensen inom vård och omsorg.

Fram till år 2020 behöver runt 450 personer rekryteras enbart i Kronoberg för att täcka pensionsavgångar i vård och omsorg. Inte ens hälften av pensionsavgångarna täcks av elever som studerar på vård- och omsorgsprogrammet.

- Utmaningarna är stora med en åldrande befolkning och stora pensionsavgångar. Det innebär att jobb och utbildning i vård och omsorg är framtiden. Alla elever på vård- och omsorgs-programmet är attraktiva på arbetsmarknaden, har stora möjligheter att utvecklas i jobbet och också studera vidare, säger Joakim Pohlman, ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Läs hela pressmeddelandet

Vart fjärde år väljer du som bor i Kronoberg vilka politiska partier som ska besluta om regionens inriktning och utveckling. I Region Kronoberg samlas ansvaret för områden som bidrar till den regionala utvecklingen i hela länet. Hälso- och sjukvård dominerar verksamheten.