Fotograf/Källa: Johannes Norlander

Den pågående coronapandemin har stoppat de flesta av årets evenemang. Men vad blir effekterna av de uteblivna evenemangen? Det ska undersökas i en studie som Destination Kalmar och Linnéuniversitetet har tagit initiativ till.

I princip alla evenemang i landet har tvingats ställas in på grund av coronapandemin och de restriktioner som gäller vid allmänna sammankomster. Det har lett till att företag inom besöks- och evenemangsnäringen har tappat stora inkomster och städer viktiga reseanledningar.

Som ett sätt att undersöka vad evenemangen betyder för en stad, har Destination Kalmar i samarbete med Linnéuniversitetet tagit initiativ till en studie för att mäta effekterna av evenemangens frånvaro. Data kommer att samlas in under sommaren och hösten. Bland annat ska enkäter och intervjuer genomföras med boende och besökare.

– Att mäta hur viktiga evenemang är för en stad är vanligen svårt, men nu har vi ett tillfälle att mäta vad som händer när få eller inga evenemang anordnas, säger Hans Wessblad, universitetslektor och filosofie doktor, Linnéuniversitetet.

Destination Kalmar har via det nationella nätverket för evenemangsdestinationer även bjudit in andra städer att delta i studien. Femton städer är nu klara att vara med. Förutom Kalmar, medverkar bland annat Borås, Halmstad, Karlskrona och Skellefteå.

– Jag tror att studien kan hjälpa till att påvisa evenemangens betydelse för städerna och besöksnäringen som en av landets basnäringar, säger Pär Israelsson, evenemangschef, Destination Kalmar.

Studien kommer att genomföras under perioden juli – oktober.  

För mer information, kontakta:
Pär Israelsson, evenemangschef, Destination Kalmar
Tel: 0480-45 34 08, e-post: par.israelsson@kalmar.com

Hans Wessblad, universitetslektor/filosofie doktor, Linnéuniversitetet
Tel: 070-304 66 40, e-post; hans.wessblad@lnu.se

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistcenter- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.

Vi genomför kontinuerligt satsningar för att stärka besöksnäringen och evenemangsutbudet. Det ska alltid finnas många bra anledningar att besöka Kalmar!



Kontakt


Lisa Gefvert

Pressansvarig

lisa.gefvert@kalmar.com

0480-45 34 04

Emelie Nilsson

Presskontakt, Kalmar Slott

emelie.nilsson@kalmar.com

0480-45 34 06

Jenny Roloff

Bildansvarig

jenny.roloff@kalmar.com

0480-45 34 02

Åke Andersson

VD

ake.andersson@kalmar.com

0480-45 34 01

Stefan Johnson

Turismchef

stefan.johnson@kalmar.com

0480-41 77 10

Mimmi Mannheimer

Slottschef, Kalmar Slott

mimmi.mannheimer@kalmar.com

0480-45 14 93