Fotograf/Källa: Karate Sweden

Årets VM i Karate var rekordstort med över 1700 deltagare från 110 länder. Ett brons och två 7:e placeringar blev ett kvitto på att svensk karate har en ljus framtid.

Det var tio år sedan sist. Men under VM på Teneriffa 24-29 oktober, klev Sverige fram och bärgade hem en VM-medalj genom fightern Anna-Johanna Nilsson i U21 - 61 kg, som dominerade över toppnationen Turkiet i bronsfinal. Detta lagom till att konkurrensen ökat betydligt genom den globala satsningen i karate inför OS i Tokyo 2020. Även två 7:e placeringar genom Loren Zarei och Matilda Rosenlind sätter Sverige på den internationella rankingen.

Det är tydligt att det är damerna som dominerar svensk fighting i år, sedan tidigare har vi brons i senior EM och två medaljer i den världsomspännande tuffa Premier League-serien.

I disciplinen Kata gavs inga medaljer, men väl mycket fina prestationer, bl.a. genom Khai Truong på herrsidan, som slog ut förre juniorvärldsmästaren från Indonesien.

Övriga i truppen bjöd på fina insatser men inga placeringar denna gång.

Kontakt:

Förbundskapten Kumite Joakim Engman tel 070-517 17 97
Förbundskapten Kata Lennart Larsson tel 070531 71 15

Svenska Karateförbundet arbetar för en sund verksamhet hos våra föreningar med Riksidrottsförbundets värdegrund som bas. Vi fördelar anslag, verkar för tillväxt inom Karate och stödjer såväl elitidrott som breddverksamhet. Förbundets styrelse, verksamhetsplan m.m utses demokratiskt på förbundsstämman varje år.

Sarah Wennerström

Generalsekreterare