Svenska Karateförbundet bjuder 20-22 januari 2017 in till uttagningsläger för svenska OS-truppen i Karate inför Tokyo 2020. Möjligheten att ansöka till en plats på uttagningslägret är öppen för alla inom ramen för följande information.

• Alla utövare inom WKFs officiella klasser för seniorer kata och kumite kan anmäla sig till uttagningslägret
  • Minimiålder för ansökan är 17 år (fyller 18 under året) för kata och 18 år fyllda för kumite
  • Landslagsledningen selekterar deltagare till uttagning genom en första bedömning av inkommet underlag.
  • Antal platser är max 8 pers för kata (4 herr, 4 dam) och max 16 platser för kumite (8 herr, 8 dam).
  • Besked om utövare blivit uttagen till läger sker detta senast den 9/1 2017.
  • För att kunna ansöka till en plats på uttagningen ska utövare vara svensk medborgare och medlem i en förening ansluten till Svenska Karateförbundet som uppfyllt medlemsvillkoren enligt SKF stadgar.

Under uttagningslägret sker bedömning enligt tester och motivationskrav som ska spegla utövarens nivå i nuläge och utövarens vilja till utveckling.

De olika testdelarna är: 1. Mental nivå 2. Teknisk nivå 3. Fysisk nivå 4. Taktisk nivå.

Efter genomförd uttagning sker utvärdering och besked om en plats i OS-truppen lämnas senast 31/1 2017.

Plats: Bosön Elitidrottscentrum, Lidingö, Stockholm.

Hitta hit: http://boson.nu/kontakt/

Vad händer sen?

Om utövare blir selekterad efter uttagningslägret går du vidare till fas 1 i programmet för OS-truppen. Det innebär att nästa steg är en längre testperiod som startar per den 1:e februari 2017 och löper under ca 3 månader fram till EM 2017, varefter nästa utvärdering görs till fas 2, baserad på utvecklingsresultat. Fas 2 tar utövaren vidare till den s.k. spetstruppen och vidareutveckling av träningsprogrammet. Som uttagen till spetstruppen är man också med i den pool som kan bli aktuell för samarbete med SOK inom ramen för t.ex. Topp & Talang-programmet.

Träningsprogram planeras individuellt för varje uttagen utövare. Gemensamt för programmen är tillgång till bra träningsanläggningar, högkvalificerade tränare och tillfälle att satsa mot OS upp till 100 %. Förutom individuellt program för elitträning omfattas utövaren av förbundets sponsoravtal samt resurser avseende testmöjligheter samt hjälp vid t.ex. idrottsskador, mental coachning och näringslära.

Så här gör man för att ansöka till uttagning

Fyll i ansökningsblanketten samt formuläret för egen analys och skicka med e-post till SKF kansli, på adress sarah@swekarate.se senast den 20 december
Skriv ”Ansökan OS-uttagning” i ämnesfältet.
Ansökningar inkomna efter detta datum behandlas ej.

Inbjudan som utskriftsbar PDF >>

Schema läger >>

Ansökningsblankett >>

Formulär för egen analys >>

Svenska Karateförbundet arbetar för en sund verksamhet hos våra föreningar med Riksidrottsförbundets värdegrund som bas. Vi fördelar anslag, verkar för tillväxt inom Karate och stödjer såväl elitidrott som breddverksamhet. Förbundets styrelse, verksamhetsplan m.m utses demokratiskt på förbundsstämman varje år.

Sarah Wennerström

Generalsekreterare