Christer Sjöö och Robin Söderling

Svenska Tennisförbundet och RS har undertecknat ett samarbetsavtal som innebär att RS blir ny officiell boll för svensk tennis. Avtalet gäller från 2019-2022 (4 år).

RS Tour Edition kommer att användas i alla tävlingar arrangerade av Svenska Tennisförbundet, t.ex. junior-SM, veteran-SM samt ITF Junior Circuit-, ITF Pro Circuit- och Tennis Europe- tävlingar i Sverige. Dessutom kommer bollen att användas i Elite Hotels Next Generation, Pirres Pokal, Sofias Cup samt Sommar- och Vintertouren, Elitserien och Division 1.

”Vi är jätteglada över att ingå avtal med RS som är ett modernt och engagerande företag – helt i linje med vår strategi för svensk tennis framtid. Företagen bottnar i sunda värderingar och en enorm tenniskunskap både på och utanför banan. Tennisförbundet ser med stor tillförsikt fram emot samarbetet med RS och Robin Söderlings ökande involvering i svensk tennis”, säger Christer Sjöö, generalsekreterare på Svenska Tennisförbundet.

”Detta är en stor milstolpe och även om vi lanserat RS i över 50 länder så kommer vår hemmamarknad alltid vara viktig för oss. Glädjande är också att detta är mer än ett bollavtal då det även inkluderar arbete med välgörenhet och ett ökat engagemang från Robin i svensk tennis”, säger Magnus Alsterback, Partner och Vice President på RS.

”Jag är glad och stolt att vi nu tar ännu ett stort steg med RS och blir den absolut mest använda bollen i Sverige. Vi har genom åren haft RS som officiell boll i sex ATP-tävlingar och är officiell boll för en handfull förbund runt om i världen.  Vi vet att de allra flesta spelare runt om i Sverige gillar våra produkter så jag hoppas detta tas emot med glädje av spelarna”, säger Robin Söderling.

Utöver att RS blir officiell boll blir RS även officiell leverantör av racketsträngar till tennisförbundet. Dessutom blir Robin Söderling ny ambassadör för projektet ”Tennis på gatan”.

Svenska Tennisförbundet kommer också tillsammans med Robin Söderlings Stiftelse anordna ett antal välgörenhetsevents där de medel som doneras går till projekt inom tennisen i Sverige till förmån för sjuka och/eller behövande.

För mer information, vänligen kontakta:

Christer Sjöö, Svenska Tennisförbundet, 0733-58 74 95
christer.sjoo@tennis.se

Magnus Alsterback, RS Tennis, 070-333 27 19
ma@rs-tennis.com

Svenska Tennisförbundets roll är att arbeta för bättre tennis. Förbundet har drygt 111 000 medlemmar organiserade i sju regioner och 410 tennisklubbar. Tennis är en av Sveriges största barn- och ungdomsidrotter. Svenska tennisspelare har vunnit mängder av internationella ATP- och WTA- titlar, däribland 37 stycken Grand Slam-titlar. Förbundet har 11500 licensierade tävlingsspelare och varje år arrangeras över 500 nationella tävlingar. I seriespelet deltar runt 1100 lag och cirka 5000 spelare. Läs mer på www.tennis.se

Torbjörn Dencker

T.f. kommunikationsansvarig