©1927 AB Svensk Filmindustri

Ett program med nio svenska 20-talsfilmer utgör huvudsektionen på Le giornate del cinema muto i norditalienska Pordenone den 5-12 oktober.

Urho Somersalmi och Lil Dagover i Gustaf Molanders Hans engelska fru, en av filmerna som ingår i programmet. ©1927 AB Svensk Filmindustri.

Det är första gången svensk stumfilm uppmärksammas så stort av festivalen. Programmet består av filmer från andra hälften av 20-talet, en period i svensk filmhistoria som hittills varit förhållandevis lite uppmärksammad. Bland filmerna märks Gustaf Molanders Polis Paulus' påskasmäll (1925) med det danska komikerparet Fyrtornet och Släpvagnen, Molanders internationella samproduktion Förseglade läppar (1927), Alf Sjöbergs debutfilm Den starkaste (1929) och Karin Swanströms komedi Flickan i frack (1926).

- Det är väldigt roligt att på världens mest prestigefulla stumfilmsfestival kunna få presentera en oförtjänt bortglömd period i svensk filmhistoria, säger Jon Wengström, chef för filmarkivet, som också sammanställt programmet.

Flera av filmerna i programmet visas i nya kopior som restaurerats av filmarkivet vid Svenska Filminstitutet. Utöver de svenska filmerna presenterar filmarkivet också sin nyrestaurerade kopia av den franska Le coucher de la mariée (Eugène Pirou, 1896), allmänt betraktad som historiens första erotiska film.

Se hela programmet:

www.cinetecadelfriuli.org/gcm/giornate/questa_edizione.html

Följ filmarkivets arbete:

www.sfi.se/sv/Filmarvet/Om-filmarkivet/Nyheter/

Filmarkivets nyhetslista

Se hela festivalprogrammet

Svenska Filminstitutet stärker filmen i alla led. Vi stödjer produktion av ny film samt distribution och visning av värdefull film, bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet och representerar svensk film internationellt. Guldbaggen är Sveriges främsta filmpris och delas sedan 1964 ut av Filminstitutet för framstående insatser inom den svenska filmen. Filminstitutet står även bakom Svensk Filmdatabas, den bästa källan till information om svensk film. Läs mer: filminstitutet.se, svenskfilmdatabas.se, guldbaggen.se

Per Perstrand

Kommunikatör / Communications Officer – Press