Sveriges Davis Cup-lag är klart för andra omgången i division 1. Tennisherrarna vann med 3-2 mot Ukraina på bortaplan.

Tre raka segrar i fjol innebar uppflyttning till den näst högsta divisionen i Davis Cup. Väl där fortsätter de svenska tennisherrarna att leverera.

Efter en svensk drömstart – 2–0 efter fredagens singelsegrar av Elias och Mikael Ymer – var Ukraina rejält pressat på hemmaplan.

Då såg Ukrainas etta Sergiy Stakhovsky, rankad 113, till att hålla landskampen vid liv. Tillsammans med Denys Molchanov räddades den första svenska ”matchbollen” i lördagens dubbel mot Markus Eriksson och Andreas Siljeström. Ett par timmar senare utjämnade Stakhovsky för Ukraina när han besegrade Elias Ymer i två raka set.

0–2 hade blivit 2–2. Men det blev ingen ukrainsk bragdvändning på hemmaplan.

För andra gången i karriären vann Mikael Ymer en femte och avgörande Davis Cup-match. 19-åringen tog sin andra singelvinst för helgen och slog in matchbollen för Sverige efter 6–4, 6–2 mot Artem Smirnov.
– Det är en väldigt, väldigt speciell känsla efteråt. Det här är min andra familj – alla spelarna i laget och självklart Johan (Hedsberg, kapten) och Jonas (Svensson, assisterande) också. Vanligtvis när man slår in matchbollen firar man för sig själv, men i Davis Cup tackar man för matchen och vill direkt till sitt lag och fira med dem. Vi har bra lagstämning och jag tror att det är det som har tagit oss hit, alla i laget som gjorde jobbet förra året har gjort att vi har fått den här chansen, säger Ymer.

Kapten Johan Hedsberg:
– Just nu är det bara en blandning av enorm lycka och lättnad. Det är en stor laginsats, som så många gånger förr. All heder åt killarna på banan och på bänken. De är olika som personer och det gör det ännu mer beundransvärt att de arbetar som ett lag. Inför dubbeln hade vi också kontakt med både Robert Lindstedt och Johan Brunström som gav oss råd som vi uppskattar mycket, säger Hedsberg.

Sverige är därmed klart för andra omgången i Europa-/Afrikazonens grupp 1. 6-7 april väntar hemmamatch mot Portugal, där segraren får chans att kvala till World Group. Svenska Tennisförbundet kommer att meddela spelplats när den är bestämd.

Fler kommentarer efter 3–2-segern finns på Tennis.se.

Ukraina–Sverige 2–3

Sergiy Stakhovsky–Mikael Ymer 6–7(6), 2–6
Artem Smirnov–Elias Ymer 2–6, 3–6
Denys Molchanov/Sergiy Stakhovsky–Markus Eriksson/Andreas Siljeström 7–6(4), 4–6, 6–2
Sergiy Stakhovsky–Elias Ymer 6–4, 6–4
Artem Smirnov–Mikael Ymer 4–6, 2–6

För ytterligare information vänligen kontakta:

Johan Hedsberg, Davis Cup-kapten, 0701-91 95 27

_____________________________________________________________________

Svenska Tennisförbundets roll är att arbeta för bättre tennis. Förbundet har drygt 111 000 medlemmar organiserade i sju regioner och 418 tennisklubbar. Tennis är en av Sveriges största barn- och ungdomsidrotter. Svenska Tennisförbundet är ett av landets mest framgångsrika idrottsförbund sett till de senaste 25 åren. Svenska spelare har vunnit mängder av internationella ATP- och WTA- titlar, däribland 37 stycken Grand Slam-titlar. Förbundet har 11500 licensierade tävlingsspelare och varje år arrangeras 500 nationella tävlingar. I seriespelet deltar runt 1200 lag och cirka 5500 spelare. Läs mer på www.tennis.se

SvTF bildades den 26 november 1906 och har till uppgift handlägga för tennissportens gemensamma angelägenheter samt att verka för tennisens utveckling i Sverige. Dessutom främjar och samordnar vi svensk tennis i internationella sammanhang.

Torbjörn Dencker

T.f. kommunikationsansvarig