Sverige tog storslam i grenen Kata på NM i Karate, Aalborg i Danmark, den 9 april.

I hård konkurrens med de bästa Karate-utövarna från 8 andra nationer briljerade Sverige i grenen Kata. Kata är traditionell Karate-uppvisning av självförsvarstekniker i ett bestämt mönster, som ska genomföras med bl.a. styrka, kraft och snabbhet. Svårighetsgraden är mycket hög och att träna och prestera i Kata ställer stora krav på disciplin och fokus. Svenska landslaget stod för flera helsvenska finaler och en fin medaljskörd. Även i Kumite (fighting) plockade Sverige flera fina medaljer och placeringar, bl.a tog "Tjuren från Malmö" Victor Bull guld i den sk superfinalen, och blev Nordisk Mästare i herrar senior - 84 kg. Totalt blev Sverige tredje nation efter Danmark och Norge. Länder som deltar i NM är: Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland och Litauen.

KATA
Guld:
Khai Truong, Junior, Goju-kai karate do Eskilstuna
Smilla Hagman, Junior, Combat Academy, Täby

Silver:
Felix Falk, Senior, Wakajishi KK, Stockholm
Lina Wåglund, Senior, Wakajishi KK, Stockholm
David Pham, Junior, Wado Karate Katrineholm
Wilma Eklund, Junior, RIG Karategymnasiet, Haninge

Brons:
Mia Karlsson, Senior, Degerfors Kuniba Kai, Degerfors
Ian Toth, Junior, Wakajishi KK, Stockholm
Louise Adler, Kadett, Hässelby Karate Dojo, Stockholm

TOTALA RESULTAT KATA & KUMITEhttps://www.sportdata.org/karate/ausschreibungen/2546/Results.pdf

BILDER (Foto Christer Hagman): http://iof2.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_117620/cf_78/Bilder_karate_NM_FOTOChristerHagman.ZIP

karate kata NM

Svenska Karateförbundet arbetar för en sund verksamhet hos våra föreningar med Riksidrottsförbundets värdegrund som bas. Vi fördelar anslag, verkar för tillväxt inom Karate och stödjer såväl elitidrott som breddverksamhet. Förbundets styrelse, verksamhetsplan m.m utses demokratiskt på förbundsstämman varje år.

Sarah Wennerström

Generalsekreterare