Det blev ingen sjunde raka seger för Sveriges tennisherrar och därmed inget slutspel i Madrid. Colombia vann Davis Cup-mötet med 4–0.

Colombia på bortaplan på hög höjd visade sig vara en alltför svår nöt att knäcka för det svenska Davis Cup-laget som inför helgens landskamp gått obesegrat sedan oktober 2016.

Sverige låg under med 0–2 efter fredagens singelförluster av Elias Ymer och Mikael Ymer och var tvugna att vinna dubbeln mot världsparet Juan-Sebastian Cabal/Robert Farah för att hålla landskampen vid liv. Men Markus Eriksson och veteranen Robert Lindstedt, som gjorde sin 20:e landskamp, förlorade lördagens måstematch i raka set.
– Colombia var för bra för oss  och i dubbeln mötte våra spelare ett världspar i dubbel. Som Elias Ymer sa, de valde en taktisk spelplats och det blev för tufft för oss, säger Sveriges DC-kapten Johan Hedsberg

En seger i Bogotá hade inneburit avancemang till slutspelet i Madrid i november. Nu väntar i stället lottning om fortsatt spel vilket troligen innebär en play off-match i höst.

Colombia - Sverige 4 - 0

Santiago Giraldo - Elias Ymer 6-2, 6-4
Daniel Galán - Mikael Ymer 6-1, 6-2
Juan Sebastian Cabal/Robert Farah - Markus Eriksson/Robert Lindstedt 6-3, 6-4