De svenska tennislandslagen är på väg uppåt i Davis Cup- och Fed Cup-divisionerna. Efter ett segerrikt år förlänger Svenska Tennisförbundet kontrakten med båda lagens kaptener, Johan Hedsberg och Mattias Arvidsson.

Efter förra säsongens nedflyttning gjorde damlandslaget – i år under ny ledning av Mattias Arvidsson – snabbast möjliga återtåg till Fed Cups grupp 1.

15–17 september kan herrarna upprepa bedriften. Då spelar Davis Cup-laget, lett av Johan Hedsberg, för att klättra till grupp 1. Litauen står för motståndet i uppflyttningsmatchen på Tennisstadion i Båstad.

Arvidsson och Hedsberg tog över kaptensrollerna inför 2017. Nu står det klart att båda fortsätter att leda seniorlandslagen under 2018 och 2019.
– Det är en väldigt spännande utmaning att vara med och bidra till att Sverige ska komma tillbaka till finrummet. I år har vi haft ett bra gäng, bra lagsammanhållning och mycket positiv energi. Det var något som gav mig energi och gjorde att jag själv utvecklades som tränare och person. Förhoppningsvis kan vi bli ännu starkare som grupp till nästa år. Med en frisk trupp och om vi prickar formen rätt kan vi vara med och slåss om att gå upp, säger Mattias Arvidsson.
– Jag är glad och smickrad att få frågan om att fortsätta. Det har varit roligt och givande. Det är alltid lättare att säga så när man har vunnit sina matcher, men hela processen har varit väldigt rolig – att samlas och träna före match och att tillsammans försöka hitta ett sätt att vinna trots att det är en individuell sport. Alla i laget, spelare och ledarstaben, är sköna personer att jobba med. Först och främst fokuserar jag nu på nästa match som vi såklart vill vinna. Vi vill gärna gå upp en division men är också ödmjuka inför uppgiften, säger Johan Hedsberg.

Generalsekreterare Christer Sjöö:
– Vi är jätteglada att vi har lyckats knyta Mattias och Johan till landslagen två år till och vår förhoppning är att lagen ska bygga vidare på framgångarna. Båda är erfarna och kunniga ledare och det har varit en förmån att få följa deras arbete tillsammans med övriga runt landslagen i årets landskamper.

Fed Cup-lagets säsong i grupp 2:

Gruppspel: Sverige–Slovenien 0–3, Sverige–Norge 3–0, Sverige–Sydafrika 3–0
Playoff: Sverige–Danmark 2–1

Davis Cup-lagets säsong i grupp 2:

Första omgången: Tunisien–Sverige 2–3
Andra omgången: Turkiet–Sverige 1–4
Playoff (15–17 september i Båstad): Sverige–Litauen

Mattias Arvidsson

Ålder: 36
Bor: Helsingborg
Om Mattias: Fed Cup-kapten sedan 2017. Tränare för Sverigeettan Johanna Larsson och i Helsingborgs TK. Tidigare assisterande Fed Cup-kapten under två år.

Johan Hedsberg

Ålder: 48
Bor: Stockholm
Om Johan: Davis Cup-kapten sedan 2017. Tränare i tennisakademin Good to Great. Tidigare anlitad av SvTF (2001-2012) som juniorlandslagskapten och ansvarig för damsatsningen Team Twilfit (2007). Assisterande Fed Cup-kapten under sex år.

För ytterligare information vänligen kontakta

Christer Sjöö, generalsekreterare, SvTF, 0733-58 74 95
Mattias Arvidsson, Fed Cup-kapten, 0709-46 41 50
Johan Hedsberg, Davis Cup-kapten, 0701-91 95 27

_____________________________________________________________________

Svenska Tennisförbundets roll är att arbeta för bättre tennis. Förbundet har drygt 111 000 medlemmar organiserade i sju regioner och 418 tennisklubbar. Tennis är en av Sveriges största barn- och ungdomsidrotter. Svenska Tennisförbundet är ett av landets mest framgångsrika idrottsförbund sett till de senaste 25 åren. Svenska spelare har vunnit mängder av internationella ATP- och WTA- titlar, däribland 37 stycken Grand Slam-titlar. Förbundet har 11500 licensierade tävlingsspelare och varje år arrangeras 500 nationella tävlingar. I seriespelet deltar runt 1200 lag och cirka 5500 spelare. Läs mer på www.tennis.se

SvTF bildades den 26 november 1906 och har till uppgift handlägga för tennissportens gemensamma angelägenheter samt att verka för tennisens utveckling i Sverige. Dessutom främjar och samordnar vi svensk tennis i internationella sammanhang.

Torbjörn Dencker

T.f. kommunikationsansvarig