När Moderaterna, det borgerliga blockets största parti, idag presenterar sin vårbudget finns det inte ett enda förslag på LSS- området, trots kritik mot regeringens politik.

- Ska vi tolka detta som att oavsett hur valresultatet blir i höst så kommer det inte att göra någon skillnad? Det finns idag inget trovärdigt politiskt alternativ för oss som kämpar för LSS och rätten till personlig assistans, säger Maria Persdotter, förbundsordförande i RBU, Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar.

I Moderaternas vårmotion nämns inte funktionshinderområdet alls. Man hänvisar till höstbudgeten från ifjol och där framgår att Moderaterna vill lägga 1,5 miljarder kronor mindre än regeringen på sjukvård och social omsorg och hela 9,4 miljarder mindre än regeringen på området Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning.

- Trots att vi vet hur hårt människor drabbats av regeringens hårdhänta besparingar i personlig assistans är Moderaterna helt tomhänta.  På en fråga från journalisterna på pressträffen om vad Moderaterna vill göra åt krisen i den personliga assistansen svarar den ekonomiskpolitiska talespersonen Elisabeth Svantesson att om bara oseriösa företag försvinner ur branschen så är problemet löst. Det är ett obegripligt uttalande med tanke på alla som förlorat sin personliga assistans eller aldrig blivit beviljade, säger Maria Persdotter. Vad säger allianskollegorna om detta? Kan de sitta i en regering som fortsätter slakten av personlig assistans?

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU företräder familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder, bland annat cerebral pares (cp), ryggmärgsbråck, och muskelsjukdomar. RBU arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning.

Maria Persdotter

maria.persdotter@rbu.se