Inför Sköldpaddans dag den 23 maj slutar världens största resesajt TripAdvisor att sälja biljetter till Cayman Turtle Centre (CTC), där över 5 000 utrotningshotade havssköldpaddor lever under fruktansvärda förhållanden.

TripAdvisors beslut sätter ännu mer press på ett av de största kryssningsföretagen – Carnival Cruises Lines – att skydda utrotningshotade havssköldpaddor från de avskyvärda förhållandena på CTC, där sköldpaddorna hålls extremt trångt och med dålig hygien. Det har resulterat i onormalt beteende som aggressioner och till och med kannibalism.

På mindre än en månad har över 90 000 personer runt hela världen skrivit på World Animal Protections namninsamling för att få Carnival Cruise Lines att sluta transportera sina passagerare till anläggningen: https://www.worldanimalprotection.se/bojkotta-misshandel-av-skoldpaddor

Roger Pettersson, generalsekreterare på World Animal Protection Sverige, säger:

“Många har reagerat på djurplågeriet på Cayman Turtle Centre och antalet ökar varje dag. Nu när TripAdvisor har slutat sälja biljetter till centret är det dags för Carnival att ta människors oro för sköldpaddorna på allvar.”

Turister som besöker CTC via Carnival Cruise Lines är oftast omedvetna om djurplågeriet för sköldpaddorna. Enligt en rapport från Caymanöarnas regering besökte 229 393 människor Cayman Turtle Centre under 2012 och av dem var 71% kryssningspassagerare. Carnival Cruise Lines ägs av världens största kryssningsföretag och har många fartyg i Karibien. Kostnaderna för att hålla centret igång är höga och regeringen subventionerar verksamheten med cirka 12 miljoner amerikanska dollar varje år. World Animal Protection anser att pengarna kunde användas bättre genom att i stället hjälpa till att skydda och bevara de utrotningshotade sköldpaddorna.

Organisationen är också bekymrad över hälsoriskerna för både sköldpaddor och turister. Under 2014 rapporterade lokala media om att 1 268 sköldpaddor dog av Clostridium, en bakterie som kan orsaka stelkramp och botulism.

Vi är en av världens största djurskyddsorganisationer och arbetar målinriktat för att stoppa djurplågeri i hela världen. Vi har samarbete med organisationer, företag och enskilda runt hela världen och är rådgivare åt FN, EU, regeringar och myndigheter. Vi är insatta i djurskyddsfrågor, såväl i Sverige som globalt. Våra arbetsområden är djur i samhällen, främst hemlösa hundar och arbetsdjur, lantbruksdjur, katastrofdrabbade djur och vilda djur.

Lise-Lott Alsenius

lise-lottalsenius@worldanimalprotection.se