Tusentals djur kämpar för sitt liv efter att Volcán de Fuego fått ett utbrott i Centralamerika i söndags, drygt fyra mil från Guatemala City. Människorna i området är beroende av djuren för sitt uppehälle.

Utbrottet ledde till en flod av röd het lava och tjocka moln med rök nästan en mil upp i luften, och lämnade byarna vid sluttningarna begravda under vulkanisk aska och lera. Så många som 200 människor saknas och 75 beräknas vara döda.

Internationella och lokala insatser har inte lyckats nå många byar eftersom det är problem med säkerheten och risk för fler utbrott. Trots att det tidigt kom rapporter om att många människor och djur har evakuerats är det okänt hur många husdjur och lantbruksdjur som drabbats.

Djurskyddsorganisationen World Animal Protection är på plats och arbetar genom en lokal samordnare, Mario Sapón, och volontärer från Equino Sano Foundation. De ska ta sig till de evakuerade med veterinärteam som ska ge djur den hjälp de behöver. Det kan gälla foder, mediciner och tillfälliga hem för husdjur och kycklingar. När de drabbade områdena är säkra att resa till kommer organisationen att ge hjälp även åt boskap, hästar och grisar.

Gerardo Huertas, som är ansvarig för World Animal Protections katastrofarbete säger:

“Skadorna efter ett vulkanutbrott här är förödande men regeringen och humanitära organisationer gör ett fantastiskt jobb. Just nu är vårt arbete inriktat på att hjälpa djur i yttersta nöd - skadade, utan mat, vatten och i farozonen att smittas av sjukdomar. Vårt mål är att hjälpa de evakuerade djuren först och när det är säkert att färdas tar vi oss till de djur som lämnats kvar. De byar som överlevt denna katastrof kommer att lida ännu mer om de inte har djur kvar efter att katastrofarbetarna försvunnit, då blir de utan levebröd, transport och mat.”

World Animal Protections katastrofteam kommer att ge:

• Akut hjälp genom att besöka platser dit människor flytt tillsammans med sina djur
  • Hjälpa skadade djur och se till att de får vad de behöver för att kunna överleva
  • Ge nödveterinärpaket åt djur i katastrofzoner när det är möjligt. Detta paket inkluderar bandage, medicin mot diarré och lunginflammation med mera
  • Beräkna hur mycket hjälp djuren behöver på längre sikt, i samarbete med regeringen.

-  Även om katastrofhjälpen fokuserar på att hjälpa människor är den långsiktiga återhämtningen efter en katastrof tätt förbunden med deras djurs välfärd. Byar i dessa områden är väldigt beroende av lantbruk för sin försörjning. Genom att rädda djur nu, kommer vi att ge dem en stabilitet inför framtiden, säger Julia Engqvist, kampanjansvarig på World Animal Protection Sverige.

Vi är en av världens största djurskyddsorganisationer och arbetar målinriktat för att stoppa djurplågeri i hela världen. Vi har samarbete med organisationer, företag och enskilda runt hela världen och är rådgivare åt FN, EU, regeringar och myndigheter. Vi är insatta i djurskyddsfrågor, såväl i Sverige som globalt. Våra arbetsområden är djur i samhällen, främst hemlösa hundar och arbetsdjur, lantbruksdjur, katastrofdrabbade djur och vilda djur.

Lise-Lott Alsenius

lise-lottalsenius@worldanimalprotection.se