Kunglig Vintage och Slow Art. Årets säsongsutställningar på Kalmar Slott är två publiksuccéer, som tidigare bara har visats i Stockholm.
– Det känns fantastiskt kul att kunna visa två utställningar som har fått sådana lovord. Dessutom kompletterar de varandra perfekt. Besökarna kommer både att få se fantastiska nutida konsthantverk och utsökt haute couture från förra seklet, säger Mimmi Mannheimer, slottschef, Kalmar Slott.

Kunglig Vintage
24 mars – 27 oktober, Förbrända salen

Har du drömt om att kika in i en prinsessas garderob? Nu har du chansen. Livrustkammarens utställning ”Kunglig Vintage” bjuder på en kavalkad av färgsprakande tyger, siden, sammet, tyll och paljetter. Ett 60-tal klänningar från det svenska kungahuset visar influenser av 1900-talets stilideal med en tonvikt på 50-och 60-talets populära modeller. Njut av högklassig couture, handsydd och skapad i tidens exklusiva ateljéer som Augusta Lundin, Märthaskolan och NK:s Franska damskrädderi. 1900-talets modevärld knyts också samman med dagens vurm för vintage. – Det känns roligt att utställningen Kunglig Vintage med samlingen av 1900-tals klänningar från det svenska kungahuset nu kommer att visas på Kalmars vackra slott. Tack vare ett gott samarbete kan denna färgsprakande dräktskatt åter exponeras. Första gången utställningen någonsin visades var i Livrustkammaren 2011, med bland det bästa av det som sytts vid svenska ateljéer som Märthaskolan och NK:s Franska damskrädderi, säger Magnus Hagberg, överintendent Livrustkammaren, Skoklosters slott och Hallwylska museet.

Slow Art
28 april – 25 augusti, Frökenrummen

När Nationalmuseum nu renoveras flyttas verksamheten ut med turnerande utställningar och tillfälliga utställningsplatser. Till Kalmar Slott kommer den uppskattade utställningen Slow Art, som innehåller 21 fantastiska konsthantverksföremål, som alla är omsorgsfullt tillverkade. Varje objekt är unikt och materialen varierar, från papper, trä och äggskal till metaller, glas och keramik. Den gemensamma nämnaren är att verken har tagit lång tid att tillverka. Slow Art handlar om att göra saker väl istället för snabbt, om kvalitet istället för kvantitet. – Det är glädjande för oss att Kalmar Slott har valt att ta emot och visa vår utställning Slow Art. Det är första gången som den öppnar utanför vårt hus, vilket gör att fler kan ta del av den rika samling av konsthantverk och design som museet har. Det är extra viktigt för oss nu när vi inte kan visa lika mycket konst som vi brukar på grund av renoveringen av vår museibyggnad, säger Berndt Arell, överintendent, Nationalmuseum.

Mer information om Kalmar Slott och evenemang på slottet:
Mimmi Mannheimer, slottschef, Kalmar Slott, tel: 0480-45 14 93
Ring gärna och boka tid för en intervju.

Mer information om utställningarna:
Hanna Tottmar, pressansvarig, Nationalmuseum, hanna.tottmar@nationalmuseum.se, tel: 08-5195 4390
Margareta Berglund Hamngren, pressansvarig, Livrustkammaren, press@lsh.se, tel: 08-402 30 15

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com