Foto: David Grehn

Bland 5 632 insända kortfilmer har Sundance filmfestival valt ut 47 amerikanska och 41 icke-amerikanska att tävla i Short Programs. Två svenska filmer finns med bland kortfilmerna. Patrik Eklunds Istället för abrakadabra och Jonas Odells Lögner. Att två s

Patrik Eklunds Istället för abrakadabra med Simon J. Berger i huvudrollen. Foto: David Grehn

Om Istället för abrakadabra

Istället för abrakadabra vann i början av året Startsladden 2008 (Göteborgs filmfestivals stora kortfilmspris som delas ut varje år samarbete med branschorganisationen Bratek). Filmen vann också två priser vid kortfilmsfestivalen i Brest härom veckan: publikens och juryns pris.
Filmen handlar om Tomas som är trollkarl. Pappan tycker att han ska skaffa sig ett riktigt jobb. För att imponera på sin nya granne övertalar Tomas pappan att få trolla på hans födelsedagsfest.
Regissören Patrik Eklund deltog på förra årets Cannes-festival med kortfilmen Situation Frank.
Patrik Eklund:
- Jag är positivt överraskad. Att få komma med till Sundance hade jag aldrig någonsin trott. Jag ser mycket fram emot att åka dit. Det återstår att se om filmen går hem där, det vore ju alldeles förfärligt om det blev tyst när filmen visas eftersom det är en komedi. Ursprungligen skrev jag en scen till en annan film om ett trollerinummer som misslyckas. Men den andra filmen blev inte av så istället blev det denna kortfilm.
Istället för abrakadabra ingår dessutom bland tio kortfilmer i Sundancefestivalens iTunes-satsning.

Om Lögner

Lögner, som produceras av Filmtecknarna AB, är en animerad dokumentär i episodform: En inbrottstjuv, en oskyldig pojke och en kvinna som ljugit genom hela sitt liv berättar om sina lögner. Filmen var med på Venedigs filmfestival i början av hösten i år. Jonas Odell har vunnit flera tunga priser på olika festivaler. För filmen Aldrig som första gången! vann han både Guldbagge och Guldbjörnen i Berlin.
Jonas Odell:
-  Namnet Sundance ger bra independentvibbar, jämfört med andra större festivaler, så det här känns extra roligt. Dessutom ska filmen vara med på den stora kortfilmsfestivalen i Clermond-Ferrand, som äger rum samtidigt som Sundance.

Mer information om filmerna och högupplösta bilder:
Kontakta utlandsavdelningens kortfilmsansvarige Andreas Fock andreas.fock@sfi.se 08-665 11 36

Sundance kortfilmsprogram

Svenska Filminstitutet stärker filmen i alla led. Vi stödjer produktion av ny film samt distribution och visning av värdefull film, bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet och representerar svensk film internationellt. Guldbaggen är Sveriges främsta filmpris och delas sedan 1964 ut av Filminstitutet för framstående insatser inom den svenska filmen. Filminstitutet står även bakom Svensk Filmdatabas, den bästa källan till information om svensk film. Läs mer: filminstitutet.se, svenskfilmdatabas.se, guldbaggen.se

Per Perstrand

Kommunikatör / Communications Officer – Press