Måndagen den 10 november kl 12-17 samlar vi näringsliv, politiker, entreprenörer och personer med funktionsnedsättning i Bonnierhuset i Stockholm. Dagens fokus är fördelarna med mångfald på arbetsplatsen och möjligheter för personer med funktionsnedsättning att komma ut i arbetslivet. Arrangörer är Riksförbundet Attention , Myrorna och Misa AB.

Måndagen den 10 november kl 12-17 samlar vi näringsliv, politiker, entreprenörer och personer med funktionsnedsättning i Bonnierhuset i Stockholm. Dagens fokus är fördelarna med mångfald på arbetsplatsen och möjligheter för personer med funktionsnedsättning att komma ut i arbetslivet. Riksförbundet Attention , Myrorna och Misa AB arrangerar denna konferens för att deltagarna ska inspireras och upptäcka fördelarna med mångfald och inkludering. Talare blandas med paneldebatter, utställning och mingel och några som kommer synas på scenen är bland annat Henrietta Stein från Arbetsförmedlingen, Eva Hamilton, SVT, Klara Briese, GodEl och Sveriges superkommunikatör Milad Mohammadi. Moderator för dagen är Alexandra Pascalidou.

”Idén till konferensen uppstod 2009 då vi såg att det fanns väldigt få ställen i samhället där personer med olika typer av funktionsnedsättningar träffar företagare.  För femte året i rad erbjuder vi ett forum där just sådana möten kan skapas.” säger Stefan Lahti, vd på MISA.

Tommy Nederman, HR-chef på Myrorna konstaterar att ”personer med funktionsnedsättningar tyvärr är överrepresenterade bland arbetssökande. En anledning till det kan dels vara fördomar men också att kunskapen om hur man skapar förutsättningar för dessa personer att fungera på ett arbete är låg. Vi på Myrorna vill bidra till att minska fördomarna och öka kunskaperna.”

”Konferensen har varit mycket uppskattad av både besökare och utställare under tidigare år, och har givit ringar på vattnet i mångfaldsdebatten. Det här är ett ypperligt tillfälle för samtliga medverkande att visa och förbättra sitt engagemang i den viktiga frågan om en arbetsmarknad för alla säger Emma Nilsson, projektledare Vägar till jobb på Riksförbundet Attention.

Citat från Erik Ullenhag, (fd integrationsminister) föreläsare på konferensen 2011.

”Denna konferens är ett bra initiativ där många företag, politiker, personer med funktionsnedsättning möts under samma tak och i samtal bryts fördomar. Det är ett effektiv sätt att förändra attityder, vi har idag ett stort attityd problem i Sverige och det är svårt att få personer med funktionsnedsättning ut i anställning, vi behöver ännu fler företag som öppnar sina dörrar.” Erik Ullenhag (FP), integrationsminister

Citat från besökare från konferensen 2012

”Helt enkelt fantastiskt! Ser fram emot nästa år då jag redan planerat att ta med så många som bara är möjligt, kommer att arbeta aktivt med denna typ av frågor”

”Den gav mig inspiration personligen och för mitt arbete i daglig verksamhet. Det är väl de bästa mässorna/konferenserna som fungerar så. Tack för en givande eftermiddag.”

” Imponerande upplägg. Kul att försöka förmedla kontakter mellan företag och funktionshindrade. Bra initiativ!!!”

Emma Nilsson 073-9405757             Tommy Nederman  0736- 88 69 72
Projektledare Attention                      HR-Chef Myrorna

Stefan Lahti 073-316 03 63
VD Misa

Misa vänder sig till personer som har en önskan om att få arbeta och har svårigheter att på egen hand ta sig fram i arbetslivet. Vi arbetar med att matcha personens resurser och positiva egenskaper med passande arbetsplats och arbetsuppgifter. Vår ambition är att möjliggöra en anställning i de fall personen har det som mål. Vår grundidé är att alla som vill kan delta i arbetslivet med rätt stöd.

Camilla Gabrielli

Marknadskoordinator