​Under Karateförbundets Årsstämma, den 5 mars, tilldelades göteborgaren Ove Viggedal, från föreningen Kungsbacka Karateklubb, Svenska Karateförbundets högsta förtjänsttecken för alla sina år som ideell eldsjäl inom Karate.

Han får det för det med följande motivering vilken anfördes av generalsekreterare Sarah Wennerström:

"Jag vill poängtera vilket stort stöd den här personen är i förbundets dagliga verksamhet.
Jag har genom mitt arbete som GS lärt känna denna person som en rak, rättfram människa med stort hjärta och mycket humor, som oförtrutet och effektivt arbetar med svensk karates bästa i fokus. Han är driven, idérik, noggrann i sitt uppdrag och utan tvekan en välförtjänt mottagare. Som tack för ett mångårigt engagemang och ditt stora stöd till svensk karate vill jag härmed å förbundets vägnar be Ove Viggedal komma upp och ta emot vårt högsta förtjänsttecken."

Ove Viggedal, som fyllde 62 år samma dag som stämman ägde rum, har tränat sedan 1971 och drivit klubb sedan 1985. Han är fortfarande aktiv som föreningsledare, instruktör, utövare samt innehar förtroendeuppdrag inom Karateförbundets Domarkommitté, både som ledamot och aktiv domare. En av hans hjärtefrågor inom kommittén är att träna upp yngre förmågor i den svåra domarrollen och att få fler kvinnor att ta licenser. Ove är också en av Sveriges få internationella domare inom Karate, högt rankad inom världsförbundet World Karate Federation, och ägnar en stor del av sin tid att arbeta som svensk representant på tävlingar utomlands. Han mottog tecknet av SKF ordförande Urban Andersson under dundrande applåder.

Kontakt Ove Viggedal:
E-post: o.viggedal@gmail.com
Nordhemsgatan 33

Kontakt klubb via:

Bilder >>

Läs mer om karate på swekarate.se

Svenska Karateförbundet arbetar för en sund verksamhet hos våra föreningar med Riksidrottsförbundets värdegrund som bas. Vi fördelar anslag, verkar för tillväxt inom Karate och stödjer såväl elitidrott som breddverksamhet. Förbundets styrelse, verksamhetsplan m.m utses demokratiskt på förbundsstämman varje år.

Sarah Wennerström

Generalsekreterare