Fotograf/Källa: White arkitekt

Miljöpartiets föreslår att Örbyleden omvandlas från en genomfartsled för biltrafik till en levande stadsgata med spårväg Älvsjö­– Skarpnäck. Cirka 4 000 bostäder och 400 lokaler för butiker, kontor och offentlig service kan byggas samtidigt som grönområden kan sparas för ett nytt naturreservat i Fagersjöskogen.

– Vi vill omvandla Örbyleden från barriär till en funktionsblandad stadsgata:  Örbystråket. Med en enkel och genomtänkt stadsplanering kan en förlängning av Spårväg syd integreras med 4 000 nya bostäder och en variation av butiker, caféer, restauranger och arbetsplatser utefter ett urbant stråk, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarrådet i Stockholms stad.

Den beslutade delen av Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö är ett viktigt kollektivtrafikprojekt som leder till bättre tvärförbindelser och möjlighet att bygga fler kollektivtrafiknära bostäder.

– En fortsättning av spårvägen från Älvsjö till Skarpnäck skulle ge ett viktigt lyft för stora delar av söderort. Förlängningen kan ansluta till tunnelbanan både i Bandhagen och i Hökarängen. Från att vara en ogästvänlig spricka i staden skulle Örbyleden bli en drivkraft i stadsutvecklingen, säger Daniel Helldén.

– Genom att bygga staden tätare minskar vi avstånden och kan samtidigt skapa mer utrymme för människor att mötas på. Genom att omvandla Örbyleden till ett urbant stråk kan vi också värna om våra värdefulla grönområden och kompletteras nyinrättade naturreservatet i Rågsved med ett naturreservat i Fagersjöskogen, säger Daniel Helldén (MP).

Miljöpartiet vill utreda möjligheten göra om totalt 20 trafikleder till urbana stråk:

1. Örbyleden
  2. Magelungsvägen
  3. Farstavägen
  4. Huddingevägen
  5. Nynäsvägen
  6. Hanstavägen
  7. Torshamnsgatan
  8. Kistagången
  9. Bromstensvägen
  10. Spånga kyrkväg
  11. Sörgårdsvägen