Maria Persdotter Fotograf/Källa: Leif R Jansson

En färsk opinionsundersökning från Aftonbladet/Inizio visar att regeringens hantering av LSS är ett tungt skäl till att tidigare S- sympatisörer lämnar partiet. Undersökningen visar att partiet har tappat drygt 7 procent jämfört med valresultatet 2014. På frågan om varför man lämnar partiet svarar så många som var fjärde att det beror på regeringens hantering av LSS.

- Det är uppenbart att LSS och personlig assistans är en viktig fråga för väljarna. Många upprörs över att tusentals människor med omfattande behov har fått sin personliga assistans indragen, säger Maria Persdotter, förbundsordförande för RBU, Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar i en kommentar till de nya siffrorna.

RBU arrangerade i Almedalen tidigare i veckan en debattduell mellan Socialdemokraterna och Moderaternas främsta företrädare Lena Hallengren (S) och Camilla Waltersson Grönvall (M) om vilken politik som ska föras efter valet.

- Väljarna förväntar sig att den som gör anspråk på att leda en regering kan presentera en trovärdig lösning på den kris som så katastrofalt har drabbat människor med behov av personlig assistans och deras anhöriga. Det håller inte att, som både Socialdemokraterna och Moderaterna nu gör, hänvisa till en kommande utredning som kan åstadkomma en förändring tidigast om ett par år. Det är hög tid att dessa partier lämnar konkreta besked i valrörelsen, säger Maria Persdotter.

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU företräder familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder, bland annat cerebral pares (cp), ryggmärgsbråck, och muskelsjukdomar. RBU arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning.

Maria Persdotter

maria.persdotter@rbu.se