Fotograf/Källa: Illustration: Emma-Lilla Frank

Imorgon fredag den 21 oktober kl 13.45 avslöjar vi vem som får årets Dyslexipris. Priset delas ut av artisten Nassim Al Fakir under Dysleximässan i Solna.

Syftet med Dyslexipriset är att uppmärksamma och främja insatser som bedöms leda till positiva resultat för personer med dyslexi, dyskalkyli eller andra läs-, skriv- och räknesvårigheter. Personer, föreningar eller institutioner kan nomineras. Förra årets pristagare var arbetsförmedlaren Kent Sköld. Han fick priset för att han i sitt arbete har bidragit till att underlätta inträdet på arbetsmarknaden för personer med läs- och skrivsvårigheter. Priset instiftades förra året av Dyslexiförbundet FMLS och Svensk Talteknologi. Prissumman på 25.000 kr skänks av Svensk Talteknologi.

Årets jury består av Elisabet Reslegård (Läsrörelsen), Bengt Westerberg (fd partiledare Liberalerna), Inger Rålenius (rådgivare Dyslexiförbundet FMLS), Anders Abrahamsson (vd Svensk Talteknologi) och Bengt-Erik Johansson (ordf Dyslexiförbundet FMLS. Juryn har tagit emot och beaktat 21 nomineringar.

Välkommen till prisutdelningen och att besöka mässan. Lär dig mer om läs-, skriv- och räknesvårigheter, vad det är och hur man lever med det.

Mässans öppettider:
Fredag 21 oktober: 09.00 - 18.00
Lördag 22 oktober: 09.00 - 16.00

Var:
Solnahallen, Ankdammsgatan 46, Solna  (ca 20 minuter från Stockholms central)

Läs mer på dyslexi.org

Pressfrågor:
Eva Hedberg, 070-867 29 12, eva.hedberg@dyslexi.org

Övriga frågor:
Bengt-Erik Johansson, 070-238 63 20, bengt.erik.johansson@dyslexi.org

Dyslexipriset 2016

Dyslexiförbundet är ett förbund som samlar personer med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, personer med matematiksvårigheter/dyskalkyli, deras anhöriga, föräldrar och andra intresserade. Förbundet är partipolitiskt och religiöst obundet och utgår från den enskilda personens behov. Förbundet har nära 8.000 medlemmar organiserade i cirka 50 föreningar runt om i landet.

Bengt-Erik Johansson

förbundsordförande