Europaparlamentet har röstat igenom ett förbud mot ett antal engångsartiklar av plast för att stoppa nedskräpningen av våra hav. Förbudet avser bland annat plastbestick och tallrikar, bomullstussar, sugrör och drinkpinnar.

Ingrid Giskes, som är ansvarig för World Animal Protections arbete mot spöknät och ordförande för GGGI säger:

“World Animal Protection och Global Ghost Gear Initiative (GGGI) välkomnar detta ambitiösa mål – det har aldrig varit mer angeläget att stoppa plastens utbredning. Ett förbud mot engångsartiklar i plast tillsammans med reglerade åtgärder mot förlorad och kvarlämnad fiskeutrustning, är en effektiv strategi. Åtminstone 640 000 ton fiskeutrustning, så kallat spöknät, tappas eller lämnas kvar i våra hav varje år. Det dödar hundratusentals havslevande däggdjur som valar, sälar, delfiner och sköldpaddor varje år. Det är tydligt att plasten i våra hav måste hanteras från alla håll.

GGGI är en global sammanslutning av företag, regeringar och organisationer som arbetar för att hindra att fiskeutrustning stannar i våra hav, både avsiktligt och oavsiktligt. GGGI samarbetar med fiskeindustrin för att hitta bästa sätt att minska spöknäten. Det finns också åtgärder som märkning. Dagens besked erkänner behovet av handling för att stoppa plastkatastrofen i våra hav.

Vi är en av världens största djurskyddsorganisationer och arbetar målinriktat för att stoppa djurplågeri i hela världen. Vi har samarbete med organisationer, företag och enskilda runt hela världen och är rådgivare åt FN, EU, regeringar och myndigheter. Vi är insatta i djurskyddsfrågor, såväl i Sverige som globalt. Våra arbetsområden är djur i samhällen, främst hemlösa hundar och arbetsdjur, lantbruksdjur, katastrofdrabbade djur och vilda djur.

Lise-Lott Alsenius

lise-lottalsenius@worldanimalprotection.se