Kit McConell, Internationella olympiska kommittén, Svante Axelsson, Fossilfritt Sverige och Olle Dahlin, Internationella Skidskytteförbundet är några av de som lyfter hållbarhetsfrågorna den 14 mars från seminariet The Future of Winter Sports i Östersund.

Det är Skidskytte-VM tillsammans med klimatorganisationen We Don´t Have Time och Vinnova-initiativet Peak Innovation som skapat ett internationellt hållbarhetsseminarium som kommer nå internationella tittare genom en global livesändning. Men också en stor skara vinteridrottsföreträdare, nationell och internationell media som redan finns på plats i Östersund.

– Vintertemperaturen är tre grader högre i Östersund idag än mitten på 1900-talet. Antalet snödagar minskar med en till två dagar per år. På 20 år blir det en månad mindre vinter. Vinter är en mycket viktig del av Jämtlands levebröd, besöksnäringen omsätter över 5 miljarder årligen och ger cirka 5000 årsarbetstillfällen. Att vi som idrottsarrangör vill motarbeta klimatförändringarna måste vara självklart, säger Ulf von Sydow som är hållbarhetsinspiratör för Skidskytte-VM.

Den 14 mars lyfts hållbarhetsfrågorna på allvar. Vinteridrottare reflekterar över sin framtid, evenemangsföreträdare pratar om sina utmaningar, snöforskare delger sina senaste resultat och företagare presenterar lösningar som redan finns på marknaden. Bilden är att alla kan bidra på sitt sätt.

– We Don´t Have Time jobbar aktivt för att öka samhällsengagemanget kring klimatfrågan så att vi tillsammans kan lösa den värsta krisen i vår tids historia – klimatkrisen. Vårt mål med den här dagen är att påverka samtalet men även hylla något av det viktigaste som Sverige har och som vi måste bevara; vintersporten, säger Ingmar Rentzhog, initiativtagare till We Don’t Have Time.

– Ett besök på skidskytte-VM 2019 ska utgöra ett mindre ekologiskt avtryck på jordens yta än om man stannat hemma samma dag. Vi vill vara en förebild för andra vinteridrottsarrangörer och när vi nu har ett fönster och världens blickar riktas mot Åre, Östersund och Jämtland, då vill vi passa på att göra ett statement och sätta fingret på de, för oss, viktiga frågorna, säger Patrik Jemteborn, ordförande i organisationskommittén för Skidskytte-VM

Skidskytte-VM har tagit sina första steg mot att bli ett helt fossilfritt idrottsevenemang. Bland annat genom att förse den interna transportorganisationen med enbart förnyelsebart bränsle, att all uppvärmning av temporära byggnader sker fossilfritt samt att inga dieselaggregat finns på arenan utan eltillförseln sker med enbart förnyelsebar energi vilket är unikt i vintersportevenemang.

– Vi vill utmana oss vintersportarrangörer över hela världen att våga ta nya steg och inte gå i gamla fotspår, säger Ulf Von Sydow.

Seminariet genomförs både fysiskt och online torsdag den 14 mars kl. 11.00-13.15

Mer information och anmälan om deltagande:

On site: https://thefutureofwintersport.confetti.events/

Online: https://the-future-of-winter-sports-online.confetti.events/

Kontakt:

Ingmar Rentzhog, initiativtagare We Don´t Have Time, tel. 073-6332910

Ulf von Sydow, Hållbarhetsinspiratör Skidskytte-VM, tel. 070-5870241

Om Skidskytte-VM

VM i skidskytte går av stapeln den 7-17 mars 2019 på nationalarenan för skidskytte i Östersund. 12 världsmästare ska koras och deltagare från 35 länder gör upp om medaljerna. 120 000 besök väntas i Östersund och TV-sändningarna når 500 miljoner människor. VM arrangeras av Svenska Skidskytteförbundet på uppdrag av IBU, International Biathlon Union. Östersund har sedan 1989 regelbundet arrangerat världscuptävlingar i skidskytte samt VM 2008. Världscuppremiärerna i december 2019 och 2021 är också tilldelade Östersund.